מדיטציה להרגעה

אם נשלב כלים ופתרונות טכנולוגיים בזמן תרגול המדיטציה להרגעה  נוכל להנות מיכולות רגיעה גבוהות יותר ועם הזמן נלמד לפתח אותן בעצמנו!

החיים של כולנו מתמלאים בסטרס מידי פעם, לפני מבחן חשוב, לפני יום גדול בעבודה, לפני דייט ראשון ולפעמים זה פשוט משהו שמטריד אותנו באופן יומיומי-כרוני. לפעמים אנחנו  זקוקים להקלה כמה שיותר מיידית. העולם המודרני מציע פתרונות מהירים בצורת כדורים שעלולים לגרום לתופעות לוואי שאנו לא מעוניינים בהם ואפילו תלות פיזית! 

מדיטציה כוללת סדרה של תרגילים שמעודדים אותנו לפתח תכונות מנטליות מסויימות, ניתן בין היתר גם לתרגל פיתוח של רגיעה מנטלית. תוכלו לקרוא עוד על כך במדריך שלי למדיטציה או למיינדפולנס

כמו כן, אני גם מפרט לעומק על תרגול מדיטציית ההרגעה במדריך מדיטציה למתחילים שלי

היכולות האלו אפשריות עבור כולם, אבל לא תמיד אנחנו נמצאים במצב שבו אנחנו מסוגלים להשקיע מספיק כדי לפתח אותן. 

האם קיימים גם פתרונות טבעיים חסרי תופעות לוואי שיוכלו לעזור לנו באותם רגעי מתח? 

לסטרס כרוני השפעות קשות על הגוף שלנו

סטרס במערכת שלנו מחליש את המערכת החיסונית, את התפקוד המוחי, פוגע בריכוז, מרחיק אותנו מהווה, מעלה לחץ דם, גורם לכאבי ראש, מחלות עור, בעיות לב ואפילו אסתמה. יש שיגידו שהסטרס חמור יותר מעישון.

כדי להצליח לנגוד את ההשפעות השליליות הללו כל אדם חייב ללמוד להצליח להתמודד עם סטרס בחייו: להרגיע את עצמו ובנוסף גם לא לחשוש מהסטרס, שכן מי שמפחד לחוות סטרס מתמלא בסטרס לגבי הסטרס. 

מדיטציה להרגעה עם ביטים בינאורליים

ביטים בינאורליים (Binaural Beats) קיימים ומוכרים למדע כבר המון זמן. אלו בעצם תדרים שניתן להשמיע דרך אוזניות על מנת לעודד תגובה מסויימת בפעילות המוחית. 
בגדול, כל תדר שמושמע מכל אוזניה הוא שונה ומשום מה זה מעודד גירוי בפעילות המוחית. החדשות הטובות הן שניתן לחשב בדיוק איזה תגובה אנחנו מעוניינים ליצור במוח ולפי כך ליצור תדרים ספציפיים לתגובה הזו. 

משתמשים בביטים בינאורליים לא רק במדיטציה להרגעה אלה גם למגוון מטרות נוספות כמו: ריכוז, שינה, אנרגיה, צלילות מחשבתית, יכולות למידה מוגברות וכו… מחיפוש פשוט ביוטיוב תוכלו למצוא ביטים שהכינו אנשים למגוון מטרות שונות – לא בטוח שתקבלו את התוצאה הרצויה, בכל זאת זה רק איזה אדם פרטי שעובד עם תוכנת לעריכת סאונד אבל הסיכון הוא אפסי בכל אופן. 

האפקט הוא זמני בלבד ועדין, ולאחריו המוח שב לפעילות הרגילה שלו כך שאין ממה לחשוש. 

עם זאת, לא בחנתי כל סוג של ביטים שקיים ברשת, מי שיתנסה בהמלצתי בביטים הללו לוקח 100% אחריות על כך בעצמו. 

לחצו כאן למעבר לסרטון ביוטיוב עם ביטים בינאורליים 
*זכרו – זה לא עובד ללא שימוש באוזניות!*

שבו לכם בנוחות ונסו להתרכז בצלילים שתשמעו באוזניות בלי לחשוב עליהם יותר מידי ופשוט תהנו מהפסק זמן שלקחתם.

אם מצאתם שיש לביטים הללו השפעה עליכם שתדעו שאפשר לקחת את זה גם צעד קדימה. יש גם אנשים יותר מקצועיים שמסוגלים לייצר ביטים בטכניקות יותר מתוחכמות וחדשניות וזה יכול לייצר אפקט הרבה יותר עמוק עליכם. החסרון הוא שלרוב לשמוע את הביטים האלו יעלה כסף. 

אני יכול להמליץ לכם על חברת IAWAKE שמייצרת ביטים מקצועיים ונעימים למגוון מטרות והיו להם השפעות עוצמתיות עליי. יש להם סט מיוחד של ביטים במיוחד לתרגול המדיטציה שגרמו לי לחוות אפילו אקסטזות עמוקות. האפקט הזה לא נשאר לאורך זמן אבל. 

מדיטציה להרגעה עם ASMR

חוץ מביטים בינאורליים יש עוד דרכים אפקטיביות מאוד שמצאו כדי לעורר את תגובת הרגיעה בגוף תוך כדי מדיטציה להרגעה. 

ASMR זה שם כולל לאוסף גירויים מוחיים שיכולים להיות: דיבור עדין ורך, רישרושים שקטים, נקישות על פריטים, מישושים ועוד כל מיני רחשים עדינים. 

נמצא שהתגובה היא עקצוצים נעימים וחמימים שמתחילים באזור הקרקפת ומסוגלים לרדת למטה לאורך עמוד השדרה (ככל הנראה תגובה של מערכת העצבים הפרא-סימפטטית שאחראית על רגיעה גופנית).

בגלל שנורא פשוט להפיק את הצלילים הללו ולהקליט אותם ניתן למצוא ערמות של סרטוני ASMR שונים ומגוונים ביוטיוב שנעשים במגוון דרכים (מאדם שפשוט לועס סנדויץ קרוב למיקרופון או מישהי שמגרדת עם הציפורניים שלה כל מיני חפצים שיש לה בחדר). 
מגוון הגירויים שמעודדים את תגובת הרגיעה הזו הוא פוט אינסופי!

לרוב אנשים נעזרים בASMR לזמן השינה, וזה בהחלט אפקטיבי לצורך כך. אבל כדי לתרגל מדיטציה להרגעה יחד עם הASMR רצוי פשוט לשבת זקוף בצורה נוחה וללא משענת (לא חייב גם מזרחית, אפשר גם פשוט על שרפרף נוח או כסא פשוט), לחבר זוג אוזניות לטלפון ולפתוח את הסרטון. 

בחוויה שלי ASMR עובד רק עם חלק מהדברים, יכול להיות שלכל אדם יש סט של גירויים שעובדים יותר טוב עבורו ולכן הדרך הכי טובה לגלות היא פשוט לנסות כמה שונים ולראות אם אתם מצליחים לגלות מה עובד טוב יותר. 

לחצו כאן למעבר לסרטון ASMR לדוגמה. 

 

קיימים גם סרטוני ASMR בעברית. לחצו כאן למעבר לסרטון לדוגמה.

מדיטציה להרגעה עם אפליקציית נשימה

הדרך אולי הכי קשה מבין השלושה שציינתי (בלשון המעטה) היא להיעזר באפליקצייה שתקצוב עבורכם קצב נשימה יחד אתכם. 

בלי להכנס ליותר מידי פרטים מיותרים – נמצא קשר ישיר בין דפוסי הנשימה לבין אופי הפעילות של מערכת העצבים שלנו. יש דפוסי נשימה שמתרחשים כשאנחנו רגועים ויש כאלו שמתרחשים בזמני לחץ וחרדה. 

בגלל שניתן לשלוט באופן מודע בנשימה אך לא במערכת העצבים אנחנו יכולים להתחיל לשלוט בנשימה שלנו ולנשום בכוונה בדפוס שמעורר רגיעה. 

העקרונות הם די פשוטים, הנשיפה צריכה להיות ארוכה יותר מהשאיפה ואמורים לעשות כ5-6 נשימות בדקה, כלומר כ-10 שניות לשאיפה ולנשיפה אחת. 

זה די פשוט ואפשר פשוט לספור לעצמינו שניות בראש ולהתחיל לנשום בקצב של 4 שניות שאיפה ואז 6 שניות נשיפה. זה דפוס הנשימה הפשוט ביותר שעובד עבור רוב האנשים. 

באפליקציה אתם נכנסים וקובעים לעצמכם כמה נשימות תרצו לבצע בדקה ובמשך כמה דקות לתרגל ואז לוחצים START. 

האפליקציה תנחה אתכם גם באנימציה על גבי המסך וגם בסאונד של גונג שיסמן לכם מתי בדיוק לשאוף ומתי לנשוף כך שאפילו לא תצטרכו לספור לעצמכם בראש ותוכלו לעשות זאת גם בעיניים עצומות אם תרצו. 

האפליקציה היא חינמית לחלוטין ונקראת Resonant Breath וזמינה גם לאנרואיד וגם למשתמשי אפל. 
פשוט לחפש בחנות האפליקציות, להוריד, להתיישב בנוחות, להגדיר את האפליקציה ולהתחיל לנשום. 

האפקט של הנשימה מורגש לרוב תוך מספר דקות, לכן מומלץ שהאורך של התרגול יהיה לפחות 5-10 דקות כדי להרגיש את זה. מפעם לפעם אתם תשתפרו בתרגול והאפקט רק ילך ויתחזק. תוכלו לחוות רענון די גדול אפילו ב10 דקות של תרגול כזה! 

תהנו! 

אפליקציה להרגעה

לסיכום

הכלים שסיפקתי לכם כאן במאמר הם אפקטיביים מאוד ונטולי כל תופעות לוואי אבל חשוב גם לזכור שהם לא פתרון, גם אליהם אפשר לפתח תלות פסיכולוגית. 

כדי להמנע מכך, אני מציע לנסות להשתמש בהם רק ברגעי חירום בהם אין לכם שום פתרון טוב יותר. ביומיום אני מציע לשלב תרגול של מדיטציות להרגעה שיעזרו לכם לחזק את תגובת הרגיעה בגופכם ולהמנע מסטרס בצורה טובה יותר בחיים. זה ישתלם לכם הרבה יותר מאשר להשען רק על גירויים חיצוניים. על השיטות השונות לתרגל פירטתי במאמרים שונים ובמדריך שלי למתחילים ואת כל הלינקים סיפקתי בתחילת המאמר, אם זה מעניין אתכם קראו אותם והתחילו לתרגל. 

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *