מדיטציה למתחילים

האם אתם מתחילים שמעוניינים ללמוד איך להתחיל לעשות מדיטציה? האם כבר יש לכם ניסיון כלשהו ואתם מרגישים שאתם לא עושים שום התקדמות?

יכול להיות שאתם עוד לא מוכנים לתרגל מדיטציה.

אל תתנו לאפשרות הזאת לבאס אתכם, כי יכול להיות שההבנה הזאת היא בדיוק מה שיביא אתכם בבוא היום למצב בו אתם מפיקים תועלת אמיתית מהתרגול. 

בניגוד לדעה הרווחת בקרב מורי מדיטציה במערב, בעבר לא מיהרו כל כך להביא את התלמיד הרוחני לתרגול מדיטציה פורמלי (כלומר תרגול מנטלי אקטיבי שבו מקדישים זמן במיוחד כדי לשבת ולתרגל ריכוז). נזירים טיבטיים וגם יוגים מתחילים היו מתעסקים במשך שנים ב"תרגולים מקדימים" לתרגול המדיטציה המוכר כשהמטרה שלהם הייתה להכין את התודעה של התלמיד לתרגול רציני שיניב תוצאות אמיתיות עבורו ויוביל לשינוי פנימי אותנטי. 

אם אתם חווים קשיים בתרגול כמו: תסכול, שעמום, ציניות, כעס, חוסר מוטיבציה, חוסר נוחות, חוסר הבנה, קהות חושים והירדמות אז תנו לי לספר לכם שאתם לא לבד. כמעט כל מתרגל חווה את הדברים הללו, זה היה כך משחר ההיסטוריה. בדיוק מהסיבות האלו היו מעבירים את התלמידים הרוחניים סדרה מדוקדקת של הכנות לתרגול הזה שאמורות לסייע לו לגשת לתרגול באופן שגורם לו לקחת אותו ברצינות ולהפיק ממנו תועלת אמיתית במקום סתם לשבת בעיניים עצומות ולהלחם בשינה שלו. 

ההכנות הללו היוו סוג של מבוא או מכינה לתרגול המדיטציה הפורמלי שהמטרה שלהם היא:

  • לגרום למתרגל להבין למה הוא עושה את זה
  • לפתח אצלו מוטיבציה עמוקה להצליח
  • לפתח הבנה לאן הוא אמור לשאוף בתרגול
  • להבין מאילו טעויות הוא צריך להזהר
  • לפתח כישורים בסיסיים שיגרמו לו להיות מספיק טוב על מנת להתחיל לתרגל ברצינות

באופן כללי הגישה הייתה כזאת: מדיטציה אינה ההתחלה של התרגול הרוחני אלה התוצר של ההתחלה. בעיניי הגישה הזאת חסרה לנו כמתרגלי מדיטציה שמנסים ללמוד זאת מהנוחות של הבית וללא תמיכה אישית של מורה מדיטציה רציני. אנחנו לא מבינים, כמתחילים, כמה המצב המנטלי שלנו כאוטי, חסר שליטה ומבולבל ולכן אנחנו עשויים להטעות את עצמינו ולחשוב שאנחנו כבר מוכנים לתרגול עמוק כשבפועל אנחנו עוד לא בנויים לכך. 

חסרה לנו היכולת לדרג את התרגול ולהתאים אותו ליכולות הנוכחיות שלנו. אם אתם מרגישים הזדהות עם מה שנכתב עד כאן, אז הגעתם למקום הנכון! במדריך הזה אני אנסה לעזור לכם להבין איך להתכונן כמו שצריך לתרגול המדיטציה.

אפשר לתרגל מדיטציה ממגוון סיבות שונות. הן כולן טובות, אבל חלקן מובילות לשינויים עמוקים יותר בנפש מאשר אחרות.

אפשר לחלק את סוגי המטרות למטרות שטחיות יותר ועמוקות יותר כאשר רוב האנשים במערב מתעניינים להפיק תועלות שטחיות שקשורות בשיפור איכות החיים שלהם: לשפר את הריכוז, להיות יותר רגועים, להרדם יותר בקלות, לשחרר ממחשבות טורדניות, להיות חיוביים יותר, אמפתיים יותר.. בקיצור, להיות יותר . זה אחלה של מטרות וזה מועיל ומשפר את החיים של מיליוני אנשים במגוון תחומים פרקטיים כמו מערכות יחסים, קריירה, לימודים, בריאות וכו… 

במקור, תרגול המדיטציה נועד לתת מענה למטרות יותר עמוקות: להתעלות מעל הסבל האנושי, לגלות את הזהות האמיתית שלנו, להבין מה הם החיים בצורה עמוקה ולהבין מהו טבע התודעה. אלו מטרות יותר קיומיות והן באות לתת מענה לסבל ולקושי שחווים בני אדם לא ברמה הפרקטית בחיים אלה ברמה הקיומית. זה לא סוג הסבל שטיפול פסיכולוגי או ספרי עזרה עצמית יעזרו לכם להתגבר עליו.

לא משנה כמה תתרגלו מדיטציות להרגעה והרפייה, כמה ספרי עזרה עצמית תקראו ולכמה פגישות עם מטפל תגיעו – אולי תפתרו קשיים שיש לכם במערכות יחסים, אולי תמצאו עבודה מספקת, אולי תשפרו את הבריאות שלכם אבל לא תצליחו לקבל מענה לפחד שלכם מהמוות, למשל. סוגיות קיומיות דורשות רמה אחרת של התמדה ורצינות בתרגול הרוחני.

בין אם אתם מעוניינים להשיג מטרה שהיא יותר פרקטית ושטחית או מעוניינים להגיע למטרות יותר עמוקות (או אפילו גם וגם) תצטרכו להתחיל מלבנות יסודות טובים לתהליך. 

בעבר כבר כתבתי כמה מדריכים נוספים עם עוד מידע שיכול לעזור לכם במידה וכבר יש לכם יסודות חזקים לתרגול רציני:
תוכלו לקרוא את המדריך שלי לתרגול מדיטציה וגם את המדריך שלי לתרגול עם מכשיר נוירופידבק ביתי. זה מכשיר שבעיניי הוא מאוד אפקטיבי לשיפור הריכוז ופיתוח רוגע. 

במידה ואתם מרגישים שאתם לא מבינים את התרגול, שחסרה לכם מוטיבציה והבנה.. הגעתם למקום הנכון! במקרה הזה אתם צריכים להכין את עצמכם לעיסוק מתמשך וארוך טווח ברוחניות. זה דורש מכם לפתח רמות הרבה יותר גבוהות של שליטה עצמית, ריכוז, מודעות, אינטיליגנציה ושחרור. זה ידרוש מכם הכנות מנטליות לתרגול שהמטרה שלהן תהיה להביא אתכם למצב שבו אתם רוצים להקדיש זמן לתרגול של מדיטציה כי הגעתם למסקנה הטבעית שזה משהו בעל ערך ולא כי אין לכם ברירה ואתם מחפשים פתרון זריז לבעיות שלכם. המטרה של ההכנות לתרגול היא לגרום לכם להרגיש שמדיטציה היא פעולה חשובה והכרחית בדיוק כמו צחצוח שיניים בבוקר. 

במקום ללמוד שיטות מדיטציה למתחילים, תמצאו מוטיבציה

הרבה מתרגלים מודרניים מגיעים לתרגול כי פה ושם הם שמעו שמדיטציה יכולה לעזור עם המון דברים בחיים. הם רואים איזה סרטון ביוטיוב ומחליטים לשבת ולתרגל מיד כי הם התמלאו בתקווה שאולי זה באמת יעזור. אבל אז המציאות מכה בהם והם רואים שכלום לא קורה והמוטיבציה נעלמת ואיתה גם ההרגל שהתחילו לפתח. לפעמים ההרגלים הישנים פשוט מנצחים ולמרות שישבת למדיטציה במשך יומיים, ביום השלישי כבר לא הצלחת לשכנע את עצמך לשבת יותר לתרגל והעדפת לראות טלויזיה או לגלול בפייסבוק ומשם ההרגל החדש והבריא נעלם ונשכח. 

כמו עם כל שינוי משמעותי בחיים, גם במדיטציה נדרשת מוטיבציה חזקה מאוד כדי להצליח להכניס הרגל חדש לתוך החיים ולשנות את עצמינו. מדיטציה ממש לא הולכת לשנות את החיים שלכם בין לילה, או בין כמה לילות, אפילו לא בכמה חודשים. לתהליכים אותנטיים בחיים לוקח זמן להתרחש ולכן במקום לנסות לקצר תהליכים ולחפש קיצורי דרך – צריך להפנים מראש שיוצאים לדרך ארוכה, מתונה לפעמים, מאתגרת לפעמים, סזיפית, מרגשת וגם משעממת. מה שאמור לעזור למתרגל להמשיך לתרגל למרות הקשיים האלו זו המוטיבציה שלו – החזון שלו לטווח הרחוק. הרצון להיות גרסה טובה יותר של עצמו וגם סקרנות לגלות עבור עצמו אמיתות לגבי החיים והתודעה. כשהרצון והמוטיבציה חזקים מספיק, רק אז תצליחו באמת לקחת את התרגול הזה ברצינות ותתמידו בו במידה שתביא לכם תוצאות אמיתיות. 

אז דבר ראשון, תוציאו מהראש שלכם את התקווה שזה יהיה תהליך פשוט ונטול מאמץ, כי כל מה שתקבלו עם גישה כזאת זה תהליך חסר תועלת שישאיר אתכם איפה שהתחלתם. 

דבר שני, תתחילו לפתח מוטיבציה אמיתית לתרגול, אציע לכם מספר הצעות שיכולות לעזור לכם בכך:

  1. צפו במורים רוחניים מדברים ביוטיוב או בכל מיני פודקאסטים, קראו ספרים שלהם ותטעמו קצת מהחוכמה, מהאופי, מהאהבה ומהנינוחות שלהם. זה יפתח בכם כבוד והערכה כלפי אנשים מפותחים רוחנית ויתן לכם הצצה לאיך החיים יכולים להיראות "מהצד השני". הכבוד וההערכה האלו יפתחו בכם את הרצון לממש את הפוטנציאל הרוחני שבכם.
  2.  שאלו את עצמכם את השאלה הבאה: "אילו תכונות היו הופכות את החיים שלי לטובים יותר?" ותתחילו לחשוב בכנות וברצינות איך הייתם מדמיינים את הגרסה הכי טובה של עצמכם? חסרת פחד? אוהבת? נוכחת יותר? עם יכולת התמדה? עשו לעצמכם רשימה של תכונות כאלו שהייתם רוצים לפתח בעצמכם ותחשבו כמה הייתם מרוויחים אם הייתם מצליחים לממש את התכונות האלו בחיים שלכם. איך החיים שלכם היו נראים ללא פחד? איך מערכות היחסים היו נראות עם יותר חמלה ואהבה? איך אורח החיים שלכם והבריאות היו נראים עם יותר שליטה עצמית והתמדה? זה אמור לתת לכם את המוטיבציה להתמיד בתרגול הזה לאורך זמן.
  3. שאלו את עצמכם את השאלה העוצמתית הזו: "האם מעניין אותי לקבל תשובות אמיתיות לשאלות הגדולות של החיים?" האם שאלות שקשורות בתמונה הגדולה, במשמעות, במוות, במטרת החיים, ברצון חופשי, קיומה של נשמה או אלוהים תמיד סקרנו אתכם?

    אינספור תיאוריות כבר נכתבו על כל הנושאים האלו, אבל מה אם הייתה דרך שמאפשרת לכם לגלות עבור עצמכם את האמת לגבי השאלות הללו? דרך פרקטית שמבוססת על תרגול ולא על אמונה בכל מיני תיאוריות. דרך שהייתה משאירה אתכם מלאי וודאות לגבי הנושאים האלו. שתדעו שקיימים כלים וטכניקות בעולם שטוענות שהן מסוגלות לאפשר לכם לגלות את "מאחורי הקלעים" של החיים בלי להסתמך על דעות של אף אחד אחר. מדיטציה היא אחד מהכלים האלו. פייר לחשוב שאולי זו סתם עוד שטות אבל איך תדעו אם זה באמת אפשרי אם לא תנסו? הרי זה כל מה שמבקשים מכם, רק לנסות. לא להאמין על עיוור. חשוב שתבינו שלא תהיה הזדמנות נוספת אח"כ בסוף החיים. תפנימו את ההזדמנות הנדירה שמוצעת לכם כאן ושאין לכם מה להפסיד – רק להרוויח. מקסימום תגלו שזו שטות. 

  4. האם יש לכם זיכרון ממצב כלשהו בחיים בו הרגשתם דחף לפעול באופן מסויים, אבל אז רגע לפני שהלכתם עם הדחפים שלכם הצלחתם לשים לב לכך ואז שיניתם את ההתנהגות? אולי הרגשתם מנומנמים והחלטתם בכל זאת לצאת לאימון במקום להכנע לעצלנות? אולי רציתם לאכול עוד מנה של מתוק ועצרתם את עצמכם כי ידעתם שה יעשה לכם רע? אולי הזמינו אתכם לאירוע שלא באמת בא לכם ללכת אליו והחלטתם להגיד את האמת? כל אלו אולי נשמעים לכם כמו אירועים חסרי משמעות מיוחדת אבל אם תפנימו שאלו היו רגעים אמיתיים שהראו לכם שיש לכם את הכוח לשנות את עצמכם ושהשינויים האלו יכולים להפוך את החיים שלכם להרבה יותר טובים אז תקלטו כמה פוטנציאל יש למודעות ושליטה עצמית לשנות את החיים שלכם לטובה. ברמות שאפילו לא תאמינו שהן אפשריות. מדיטציה עובדת ישירות על היכולת שלכם להפוך למודעים יותר ועל כן מסוגלת להפוך את החיים שלכם לטובים יותר ולכן היא שווה את ההשקעה שלכם. הרגעים בהם תרגישו שאין לכם כוח לתרגל מדיטציה זה בדיוק הרגעים בהם תוכלו לתרגל יותר מודעות עצמית ולקבל החלטות טובות באמת במקום להכנע לעצלנות שלא תביא אתכם לשום מקום בחיים. 

לפני שעושים מדיטציה למתחילים, פתחו הבנה בסיסית של התודעה

עצוב לי לראות כמה אנשים מתעסקים בתרגול התודעה שלהם בלי שום הבנה אמיתית של איך היא עובדת. מרוב רצון לראות תוצאות אנשים פשוט מדלגים על כל החלק התיאורטי כאילו הוא לא הכרחי, אבל האמת היא שההבנה היא חלק מהשינוי עצמו! חייבים להצליח להבין את החיים אחרת לפני שמצליחים לראות את החיים אחרת. כל שינוי מתחיל ברעיונות חדשים לגבי החיים. כך גם לגבי תרגול מדיטציה. 

לכן אני מציע, עוד לפני שמתיישבים לתרגל אפילו חמש דקות, שתקחו לכם כמה ספרים מתוך המיליונים שכבר הוציאו ותקראו אותם. קחו לכם יומן ונסו לכתוב בו תובנות שעולות לכם מתוך הדברים שאתם קוראים ותשאלו את עצמיכם שאלה אחת חשובה: "איך כל התיאוריה הזאת קשורה לחיים שלי?" "איפה בחיים שלי אני מזדהה בדיוק עם מה שאני קורא?" תמיד תחפשו איך להפוך את כל מה שאתם קוראים לפרקטי ולחלק מהחיים שלכם. 

המון מחפשים רוחניים הופכים לחכמולוגים רוחניים כי הם קוראים המון אבל מיישמים מעט, לא חווים שום שיפור אמיתי בחיים שלהם ואז לומדים להפיק הנאה מלשחק אותה חכמים שיודעים הכל ליד אנשים אחרים. שתדעו שאם אתם מתכוונים ליישם את מה שאתם קוראים לא תצטרכו יותר מ2-3 ספרים בנושא מדיטציה על מנת לפתח הבנה מספקת להתחלה. 

הספרים האלו לא רק יעזרו לכם להבין את  התודעה שלכם טוב יותר, הם גם יגבירו בכם את הסקרנות הטבעית להתבונן בעצמכם כי אתם תתחילו להבין מה מתרחש בתוככם. 

הנה מספר הצעות למקומות ומקורות מידע מעניינים:

  • קבוצת הפייסבוק התעוררות רוחנית והסכנות שבדרך – קבוצה איכותית ורצינית שבה משתפים חוויות וספרים מעניינים שכדאי לקרוא. יוצרים דיונים ושואלים שאלות בנושא רוחניות. 
  • שווה לקרוא את ספריו של אלן ווטס שנחשב לדובר מעולה של פילוסופיית המזרח עבור הקהל המעברי. ניתן גם לראות ביוטיוב מגוון הרצאות מתורגמות שלו לעברית
  • ספר מומלץ מאוד לקריאה, למרות שהוא באנגלית, נקרא "The Mind Illuminated" של קולדסה. זה ספר מאוד רציני ונגיש עם הסברים יפים ומדוייקים על תהליך תרגול המדיטציה – מושלם למתחילים!
  • תקראו את מגוון המדריכים באתר שלי! זה הצעה מעולה ואני בכלל לא מכור 🙂 אני מנסה להנגיש את תרגול המדיטציה באופן הכי פרקטי ופשוט להבנה שאני מסוגל ושווה לעבור גם על המאמרים השונים בבלוג וגם לנסות לקרוא את מדריך המדיטציה למתחילים שלי
  • נסו להאזין לכמה מההרצאות של ורנון האורד ביוטיוב שלי. הוא מורה רוחני עם סגנון שונה משאר המורים, הוא שם דגש גדול על לעשות תהליך רוחני כנה ואמיתי ולהתמקד בעיקר ואני מאוד מעריך את זה בו. 

לפני ששואלים איך לעשות מדיטציה - פשטו את החיים שלכם!

אם תהיתם פעם למה נזירים בודהיסטים וכל מיני יוגים נטו לעזוב את החיים שלהם וללכת להתבודד באשרם או באיזה הר בהימאליה אז התשובה היא שההתבודדות הזו מייצרת תנאים מיטביים בשביל לחקור את התודעה. 

התנזרות היא עיקרון נפוץ בהמון זרמים רוחניים לא כי החיים הם דבר מרושע שצריך להמנע ממנו, אלה בגלל ההשפעות שיש לבחירהה כזאת על התודעה. 

אורח חיים שלנו מלא במחוייבויות, לחצים כלכליים, תוכן אינסופי בטלויזיה, באינטרנט, גלילה אינסופית בפייסבוק, שיחות וואטסאפ בלתי נגמרות, משחקי וידיאו,  עיסוק מוגזם בפורנו ומיניות, הסחות דעת, התמכרויות, תזונה לא בריאה, חדשות, טוקבקים, התראות ושעונים מעוררים שכולם משפיעים בצורה מזעזעת על התודעה שלנו שלא יכולה שלא להיות מושפעת מכל זה.

בתנאים כאלו הגוף הופך לחלש וישנוני יותר והופך את התודעה ליותר ישנונית, התוכן האינסופי נכנס לנו לחשיבה וגורם לנו להתעסק בטרנדים, רכילויות, קונספירציות, טוקבקים ובסטאטוס החברתי שלנו, אנחנו לומדים להתמודד עם המתחים והשעמום שלנו בדרכים לא מודעות כמו משחקי מחשב, רשתות חברתיות ובינג' בטלוויזיה, הדאגות היומיומיות סביב כסף והישרדות (במידה ולא דאגנו להם כמו שצריך) ממשיכים כל הזמן להטריד אותנו ולהכביד עלינו. אנחנו מפתחים כל מיני התמכרויות לא בריאות לאוכל, מין, סמים ועוד מגוון הסחות דעת לא מודעות שתעשיות ענק מרוויחות מהן על גבינו במקום ללמוד להתמודד עם הקשיים שלנו באופן מודע… וזו רק רשימה קטנה מאוד של כל ההפרעות שהעולם מייצר לנו. 
ניתן לקרוא עוד על הנושא הזה במאמר שלי על מחשבות טורדניות והדרך הגרועה בה אנחנו מתמודדים איתן. 

אורך החיים המערבי הוא מצד אחד מאוד נוח ובטוח, בשונה מכל תקופה אחרת בהיסטוריה. אבל הוא גם הכי מלא בהסחות דעת, מורכבות ודאגות סביב מעמד חברתי, כסף, משמעות, בריאות, מערכות יחסים ועוד ועוד ועוד… למעשה כל דבר שאנחנו יכולים להשיג בחיים הופך בסופו של דבר לדאגה נוספת בחיינו ולכן כיום, עם השפע החומרי במערב, יש יותר ממה לדאוג מאי פעם. 

מתוך ההבנה הזאת, שאין לנו שום כוח מול כל כך הרבה הסחות דעת ובלבול בהתחלה אמור להתפתח רצון מסויים להפוך את החיים לפשוטים יותר, עם פחות מחוייבויות, פחות עיסוק ברשתות חברתיות, פחות טלוויזיה, פחות משחקי מחשב לפי העיקרון LESS IS MORE
כשאנחנו משחררים מדברים לא חשובים מתפנה הזמן והכוח להשקיע במה שבאמת חשוב עבורינו. 

אם הצבתם לעצמכם מטרות לפיתוח של תכונות והבנתם שזה משמעותי וחשוב לכם חשוב שתבינו שבחיים תמיד תצטרכו להקריב דברים לשם כך. אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. כדי למצוא עוד שעה ביום להשקיע בקריאה על תרגול מדיטציה צריך לוותר על שעה בפייסבוק. 

הנה כמה טיפים מעשיים לדברים שתוכלו להתחיל לחשוב עליהם מחדש בחייכם:

  • צמצמו את השימוש ברשתות חברתיות למינימום, תכנסו אליהן אך ורק אם תצטרכו, לא בזמן החופשי שלכם. ותרו גם על צפייה ריקנית ביוטיוב, תנסו לשבור את ההרגל כל הזמן לבדוק דברים בטלפון שלכם. אפשר לבטל את ההתראות האינסופיות דרך ההגדרות בטלפון, לשים על מצב "ריכוז" או טיסה ולהנות מכמה שעות של שקט מהטלפון בזמן שמתעסקים בכתיבה או קריאה.
  • צמצמו את הפעילות החברתית שלכם, תפסיקו לחפש למלא כל רגע פנוי שלכם עם עצמכם בשיחה עם אדם אחר. תלמדו להנות מזמן לבד עם עצמכם בו אתם מקדמים משהו שמפתח אתכם ולא סתם מבזבזים אותו על צפייה בטלויזיה או במחשב. נסו גם לוותר מידי פעם על יציאות עם חברים כדי להשקיע זמן בלמידה ותרגול. 
  • נסו לבחור בעיה בריאותית מסויימת שמציקה לכם בחיים ותנסו לחקור עליה ולנסות לטפל בה ותפסיקו להזניח את עצמכם.
  • צמצמו את כמויות האוכל המעובד שאתם אוכלים רק כי זה טעים לכם. זה עולה לכם בבריאות וביכולות המנטליות שלכם. תעברו למוצרי מזון טבעיים עם טעמים פחות מרגשים ואתם תראו שהצלילות, הקלילות והעירנות שתקבלו במקום יהיו שווים עבורכם הרבה יותר. נסו ללמוד לבשל יותר בבית ופחות לאכול בחוץ – אף אחד לא ידאג לכם כמוכם. 
  • נסו להתרגל ללכת לישון בשעות נורמאליות ולהתעורר אחרי 7-8 שעות, תעבדו על היכולת שלכם להתנער מהעייפות שאתם מרגישים בבוקר שגורמת לכם לרצות להשתבלל במיטה ולא לקום ובמקום זה תנסו להכריח את עצמכם לקום ישר כשמתעוררים ולהעיר ולהזיז את הגוף שלכם על הבוקר.
    6. עשו רשימה של סדרי עדיפויות בחיים שלכם ותשאלו את עצמכם אילו דברים חשובים עבורכם יותר בתקופה הזו בחייכם? האם יותר חשובה לכם הבריאות או רמת ההכנסה שלכם למשל? עיסוק ברוחניות או להפגש עם חברים? זה עלול להשתנות מתקופה לתקופה. בגלל שהזמן שלכם מוגבל אתם צריכים לחשוב איך תשקיעו אותו בצורה שבה תהיו הכי שלמים עם עצמיכם. אחרי שתעשו לעצמכם רשימה כזאת נסו לחשוב מחדש על כמות הזמן שתרצו להשקיע בדברים כאלו בפועל ונסו ליישם את סדר העדיפויות המודע בחיים שלכם. 

אחרי שתעשו סדר ותפשטו את החיים שלכם מדברים לא הכרחיים תראו שמתפנה לכם המון זמן בו תוכלו להתחיל לפתח הרגלים חדשים שבאמת חשובים לכם! 
ככל שתפשטו את החיים יותר, תרגישו יותר צלולים, נינוחים, שקולים והעולם הפנימי שלכם ירגיש יותר יציב ונעים – זה יצור עבורכם סביבה אידיאלית להתחיל לתרגל בה מדיטציה ברצינות. 

תרגלו מדיטציה למתחילים רק אחרי שתפנימו שזה הפתרון האמיתי לצרות שלכם

היום בעידן המידע והאינטרנט אנחנו מוצפים במאמנים, מטפלים, כדורים, ספרים, שיטות, רופאים, קורסים וסדנאות שמבטיחים לנו פתרונות לצרות שלנו. 

חלקם צודקים יותר, חלקם פחות וחלקם עובדים עליכם לחלוטין.. אבל בסופו של דבר כל מי שמספר לכם משהו שבאמת יכול לעזור לכם להתגבר על קשיי החיים שלכם בעצם מספר לכם את אותה האמת במילים שונות. 

אני משתמש הרבה במילה רוחניות למשל, אבל באותה המידה יכולתי להשתמש במילים כמו פסיכולוגיה, פילוסופיה, עזרה עצמית, פסיכולוגיה חיובית, יוגה, מיינדפולנס, NLP, אקזיסטציאליזם ועוד ועוד.. כולנו צריכים להשתמש במילים כדי להסביר את החווית חיים שלנו שלפעמים אנחנו מפרשים אותה בצורה מדוייקת ולפעמים לא. אבל בסוף האמת היא שהדרך לפתרון לכאבים שלנו היא אחת והיא להתמודד איתם באמת, כלומר בחוויה האישית שלכם. התיאוריות והבחירת מילים פחות משנות מיכולת ההבנה והיישום שלכם. 

כשאני מנסה לעזור לכם ללמוד לתרגל מדיטציה על מנת להשתפר בכל מיני תחומים בחיים או למצוא תשובות לשאלות גדולות אני בעצם מנסה לעזור לכם להבין את חווית החיים שלכם בצורה טובה יותר ולהתחיל ליישם צורת חיים טובה יותר בשביל עצמכם, ממש כמו כל שאר השיטות והמורים. אתם פשוט צריכים להפנים בצורה עמוקה שלהבין ולשפר את החיים שלכם באופן מעשי זה הפתרון האמיתי בשבילכם. אין פתרונות אחרים, כל שאר הפתרונות הם זמניים ושקריים. 

בגלל זה אני חושב שכמתחילים חשוב שתבינו שלעשות מדיטציה ברצינות, בהתמדה, לאורך זמן או לצורך העניין כל יישום של הרגל בריא אחר בחיים זה באמת הפתרון לקשיים שלכם. אבל ההבנה של החשיבות של זה לא נמצאת בשום ספר בשום שיטה ולא תלוי בשום מטפל. זה הכל טמון בכם. אם הבנתם את זה לעומק אז תהיו מוכנים להשקיע ולעשות כל מה שצריך כדי לשפר את החיים שלכם! אתם תפסיקו להיות ציניים לגבי זה. אתם תתחילו להתייחס לנושא הזה ברצינות שמגיעה לו. הגישה הזו היא הבבסיס האיתן שיאפשר לכם להתמודד עם כל קושי שיעלה עבורכם בדרך. אם הבנתם שזה הפתרון היחידי שיש לכם אז אתם תעריכו אותו, תתמידו ותתמודדו עם כל קושי שיעלה עם רצון עז להתגבר גם עליו! למעשה כל מסע בחיים תלוי בסוף במידת כוח הרצון שלכם, שאר הדברים כמעט תמיד יוכלו לפתור את עצמם עם הזמן. חוץ מכוח רצון, אותו אפשר לייצר רק מבפנים. קחו את זה בחשבון. 

אל תצפו גם שתרגול מדיטציה זה  משהו שידרוש מכם השקעה רק בהתחלה ולאחר מכן זה כבר יהפוך למשהו פשוט וזניח.. במקום זה תפנימו שככל שתרצו לקבל יותר תועלת מהתרגול הזה תצטרכו לתת מעצמכם יותר ולהקריב מעצמכם יותר. כלומר, בדיוק כמו במכון כושר, אם תרצו לקבל תוצאות גדולות יותר אז רמת הקושי רק תלך ותגדל. אבל כל זה לא צריך להדאיג אתכם בכלל כל עוד כוח הרצון שלכם חזק, בזכותו תצליחו להתגבר על כל הקשיים. 

שיטות מדיטציה פשוטות למתחילים: נסו לתרגל קרקוע!

קרקוע הוא שם כללי למגוון תרגילי מיינדפולנס פשוטים יחסית שיעזרו לכם לתרגל נוכחות בהווה בזמן פעולות יומיומיות.
המטרה של התרגול היא לעזור לכם להבין כמה אתם חולמים בהקיץ תוך כדי החיים וכמה קשה זה להתעורר מההרגלים האלו. זה עוזר להבין בעיקר כמה התמדה וכוח רצון נדרשים לתהליך הזה בלי להשלות את עצמינו. המטרה היא לא "להצליח" להיות מרוכז כל הזמן, רק להפוך למודע לכמה קשה לשמור על הריכוז וכמה שטויות עוברות לנו בראש בכל דקה. 
אלו תרגילים שיעזרו לכם יותר להתחבר לחושים שלכם במהלך היומיום, בלי להקדיש אפילו דקה אחת במיוחד לתרגול מדיטציה. 

  1. יש לנו המון פעולות שחוזרות על עצמן מיום ליום: מקלחת, צחצוח שיניים, השתנה, חירבון, ספורט, ניקיון הבית, בישול ועוד.. נסו פשוט להישאר נוכחים בחוויות האלו, פשוט תתרכזו בלעשות רק אותן ולהרגיש ולחשוב רק עליהן. תפנימו כמה זה קשה לכם. נסו לשים לב אילו מחשבות מטרידות אתכם במיוחד ותכתבו אותן לעצמכם. הידע הזה לגבי עצמכם ישמש אתכם בשלבים מתקדמים יותר בתרגול. 
  2. כשאתם קמים בבוקר אתם ישר חושבים כל מיני מחשבות וציפיות לגבי היום שיהיה לכם. נסו לפתח הרגל להתחבר לתחושות בגוף שלכם במקום כל החשיבה הזאת. תכריחו את עצמכם לקום ישר מהמיטה ולהזיז את הגוף כדי להכניס לתוכו עירנות וכוחות תוך כדי שאתם מתרכזים בתנועות שאתם עושים ומרגישים את הרגליים שלכם על הרצפה. לאופן בו אנחנו מתחילים את היום יש המון השפעה עלינו, אחרי כמה זמן שתתרגלו תראו שזה ממש מתחיל להשפיע ולשנות את צורת החשיבה שלכם. כשאתם נשארים במיטה הרבה זמן ופותחים את הטלפון אתם מיד מכניסים את עצמכם למצב מנומנם ועמוס במחשבות.
  3.  החיים מלאים בהמתנה, אנחנו ממתינים כל כך הרבה בכל יום: בתחב"צ, בתור בסופר, בפלאפל, או כדי להגיע לנציג שירות בטלפון… ובמקום לנצל רגעים כאלו כדי להיות נוכחים אנחנו ישר שולפים טלפון כדי להסיח את דעתינו. במקום זה נסו לשחק עם עצמכם משחק של הקשבה, נסו לאבחן כמה שיותר רחשי רקע: ציפורים, רעש של מנועים, אופניים, של צעדים, של אנשים מדברים, של הנשימה שלכם.. כל דבר. נסו לשבור מחדש כל פעם את השיא הקודם שלכם.
    אפשר גם לנסות להתחבר לתחושות השונות שיש בגוף ולרגשות שעולים בכם. 

שוב, המטרה של התרגולים האלו היא לא להפוך אתכם לנוכחים 24/7 אלה פשוט לעזור לכם להבין כמה זה קשה לשמור על הנוכחות שלכם בהווה, כמה ההווה חמקמק וכמה הסחות דעת מעסיקות אתכם. זה יגרום לכם להבין כמה קשה לכם להתרכז וכמה ריכוז יכול לשפר את החיים שלכם, זה ייתן לכם מוטיבציה להתחיל לתרגל ברצינות!

התובנה העיקרית שלי מתרגולי הקרקוע בתחילת הדרך שלי הייתה שאני פשוט תמיד עושה לפחות עוד פעולה מנטלית אחת במקביל לכל פעולה אחרת בחיים שלי. זה לי להכניס דברים לפרופורציה ולהבין כמה המצב שלי לא היה טוב.

רק אל תתנו למה שתגלו לבאס אתכם, תזכרו תמיד שבסופו של דבר אבחון של מחלה עדיף על פני חוסר מודעות למחלה הזאת בכלל. המודעות היא השלב הראשון בדרך לפתרון של כל דבר.

לסיכום

אתם תשימו לב שרק עצם העובדה שתתרגלו את הממלצות שנתתי לכם עכשיו כבר יביאו אתכם למצב יותר מדיטטיבי בחיים. אתם בעצם התחלתם לסדר את החיים שלכם ככה שהם יתמכו בפיתוח התכונות המנטליות של המדיטציה ואתם תרגישו בהבדל כבר אם תיישמו את מה שהמלצתי לכם כאן – בלי אפילו דקה של תרגול מדיטציה פורמאלי. 
אחרי שתבצעו את ההמלצות האלו באדיקות אתם תהיו בנויים לתרגול משמעותי שיוביל למימוש המטרות הכי עמוקות שאפשר להגיע אליהן בתרגול.

לאחר מכן תוכלו להמשיך לפתח את ההרגל של תרגול מדיטציה פורמלי.
כדי לעזור לכם אפילו יותר בלפתח את ההרגל החשוב הזה הכנתי מדריך חינמי במיוחד למתחילים סביב כל מה שתצטרכו לדעת בכדי לתרגל באופן אפקטיבי, 

בהצלחה במסע,
דניאל

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *