גלי המוח

גלי המוח האנושי מהווים פריצת דרך מדעית בחקר התודעה וביכולת שלנו לאמן את עצמינו לחוות מצבי תודעה בריאים יותר ולחוות הקלה מסטרס, ריכוז חד יותר, שיפור באיכות השינה, הקלה על מיגרנות, התמכרויות, טראומות,  ושיפור תפקוד מוחי לאנשים שחוו נזק כתוצאה מתאונה או מסיבות גנטיות. 
במדריך הזה אספק ידע תיאורטי על התחום המרתק הזה.

הערה קטנה לפני שנתחיל לקדוח:
זהו תחום מאוד טכני ולכן אנסה להציג אותו באופן הכי פשוט לקורא שלא מבין בכך דבר. יש דברים שאפשט מעט והם לא יהיו הכי מדוייקים אבל זה כדי שהמאמר לא יהפוך לטכני מידי, מתיש ומבלבל.

אם נסתכל מקרוב נגלה שמוח האדם מורכב מתאים מיוחדים הנקראים נוירונים. תאי העצב הללו מתקשרים אחד עם השני באמצעות מולוקולות שונות ובאמצעות אותות חשמליים. 

המוח הוא בעצם מקבץ עצום של נוירונים שאחראיים על ביצוע מגוון פעולות  רחב בתוך הגוף שלנו (תנועה, איזון, נשימה…) וגם בתוך התודעה שלנו (חישוב מספרים, שימוש במילים, זיכרון, ריכוז, יצירתיות..) 

היכן שנמצא פעילות חשמלית נמצא גם פליטה של גלים אלקטרו-מגנטיים (הקרינה הנפלטת למרחב מהפעילות החשמלית). זה אומר שהשלט שלנו למזגן, הטלפון, המפתחות של האוטו, המנורה וגם המוחות שלנו כולם פולטים קרינה כל זמן בו הם פועלים. 

הגלים האלו שנפלטים מהמוחות שלנו הפכו למאוד מעניינים בכמה עשורים האחרונים במדע משום שבאמצעות ניסויים שונים שבצעו למדו שיש קשר בין גלי מוח שנמדדו לבין מצבי תודעה שונים. קיים קשר ישיר בין סוג ועוצמת התדר לבין הפעילות החשמלית שמייצרת אותו וגם לבין מצב התודעה שמתלווה לפעילות החשמלית הזו. 

את גלי המוח שנפלטים אנחנו יכולים למדוד באמצעות אלקטרודות שמסוגלות לקלוט את הגלים האלו ולהעביר את המידע הנקלט למעבד שיכול להציג אותו על גבי המסך. 

פריצת הדרך הזו הביאה להתפתחות של תחום שלם שמתעסק בללמד את המוח לווסת את הפעילות החשמלית שלו ונקרא נוירו-פידבק.  עוד על התחום הזה בהמשך.

 

סוגי גלי מוח והמשמעות שלהם

גלי המוח נמדדים לפי מספר קטגוריות כלליות. כל קטגוריה היא בעצם טווח תדרים מסויים (שנמדד בהרץ), נעבור על הקטגוריות המוכרות ביותר מהתדרים המהירים ביותר לאיטיים ביותר:

  • גלי גאמא (בין 35-100 הרץ): טווח התדרים המהיר ביותר שנמדד ומקושר למצבי תודעה של ריכוז אינטנסיבי, פלואו, אהבה ומצבי תודעה מיסטיים שונים.
  • גלי בטא גבוהים (בין 22-35 הרץ): טווח די מהיר שמקושר בדר"כ למצבים של התרגשות גבוהה, חרדה, דאגה, פחד אבל גם חשיבה מורכבת.
  • גלי בטא (בין 15-22 הרץ): הטווח הנורמטיבי שמעיד על פעילות מוחית רגילה של האדם בזמן הערות שלו: מחשבות, שיחה, קריאה.. 
  • SMR (בין 12-15 הרץ): זהו טווח מיוחד שהתגלה כמקושר למצבים של עירנות נינוחה, מצב בו אתה מספיק עירני על מנת לחשוב אך גם מרגיש מאוד רגוע ומפוקס. אימון של היכולת להפיק את הגלים האלו מיועד במיוחד לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז וגם לאנשים שסובלים מדיכאון או חרדה. זו דרך לאבחן מצבים של חשיבה יותר חיובית ומיקוד בהווה במקום בדאגות לגבי העבר או העתיד. 
  • גלי אלפא (בין 8-12 הרץ): הטווח הזה מעיד על כך שכעת מערכות הרגיעה של הגוף דומיננטיות והגוף נמצא במצב של מנוחה. יכול להיות שגלי המוח האלו יתעצמו בזמן תרגול מדיטציה ובאותה מידה בזמן בהייה בטלויזיה או גלילה ריקנית בפייסבוק. 
  • גלי תטא (בין 3-8 הרץ): טווח מיוחד שמקושר למגוון מצבי תודעה שונים. מאוד נפוץ בזמן שינה עדינה, מצבים של חלימה בהקיץ, התעפצות, עייפות מנטלית וחוסר ריכוז אבל זה גם טווח שניתן להגיע אליו בזמן תרגול מדיטציה עמוק באופן מודע ועירני. יש שטוענים שהוא גם מתעצם במצבי טראנס שונים.
    דרך טובה לדעת שהמוח שלכם מפיק המון גלים כאלו זה כשהדימיון שלכם מתעצם והופך למוחשי יותר והמחשבות הופכות להיות אקראיות וחסרות קשר אחת לשניה. 
  •  גלי דלתא (בין 0.5-3 הרץ): גלים איטיים מאוד שמעידים על פעילות עצבית נמוכה מאוד. מעידים על מצבים בהם החשיבה המודעת משתתקת וגם הדימיון, כמו למשל שינה עמוקה ללא חלומות, או לחילופין מדיטציות שקטות בהן הפעילות המנטלית מפסיקה באופן מודע במהלך התרגול. בזמן שהמוח פולט גלים כאלו הגוף מקיים תהליכי התחדשות וריפוי (בדומה למה שמתרחש בו בזמן שינה). 

גלי מוח - יותר מסובך משחשבתם

עד כה הנושא נשמע לא מורכב במיוחד, נכון?
מעלים את התדר של גלי המוח שמקושר לחוויה שרוצים לחוות.. וזהו.
אז ממש לא. 
התחום הזה כמו כל תחום אחר בחיים הוא הרבה יותר מסובך ממה שניתן להציג במאמר כללי לגביו. 

הנה כמה נקודות לקחת בחשבון לגבי הנושא: 

  • אם קראתם היטב את הפירוט שרשמתי לגבי כל סוג של טווח תדרים בטח שמתם לב שיש טווחים שמייצגים מצבים מנטליים שונים לחלוטין. למשל גלי דלתא גם מייצגים מצבים מדיטטיביים עמוקים מאוד וגם שינה עמוקה נטולת חלומות. זה אומר שאי אפשר פשוט להסתמך על סוג אחד של גלי מוח על מנת להשפיע בצורה משמעותית על החוויה שלנו. לכן למשל ביטים בינאורליים (גם עליהם נדבר בהמשך) שעובדים על תדרים מסויימים לא בהכרח ישפיעו על כולם באותו האופן, אם בכלל. הדרך הטובה ביותר להיעזר בגלי המוח על מנת להשפיע על החוויה שלנו היא לעבוד עם כמה גלי מוח במקביל ובנוסף להישען גם על החוויה הסובייקטיבית שלנו. 
  • המוח שלנו לא פולט סוג אחד של גלי מוח מכל כולו. למעשה הוא פולט את כל סוגי הגלים בעוצמות שונות במקביל. אם זה לא מספיק, אז בכל אזור במוח הוא גם פולט אותם באופן שונה! זה למה זה מסובך ללמד את המוח ללמוד לפלוט את הגלים בצורה שונה ולשנות את החוויה שלנו. 
  • המחקר בנושא הזה רחוק מלהיות גמור וברור. המדע עדיין לא מכיר בטיפולי נוירופידבק בתור שיטת טיפול רשמית בגלל שעדיין לא נעשו מספיק מחקרים שמוכיחים את תועלת והתיאוריה של זה. אני מנסה להציג את מה שהתגלה עד כה – אבל זה רחוק מלהציג את התמונה המלאה בנושא. 
  • נוירופידבק, או טיפול בגלי מוח, מתעסק בלעזור למוח ללמוד לווסת את הפעילות החשמלית שבו ולא להתאמן על להגביר פעילות של סוג אחד בלבד של גלי מוח. זה אומר שבטיפול מחשבים את היחס (אחד חלקי השני) בין סוג גל אחד לסוג גל אחר באזור מסויים במוח ומנסים לעזור למוח לווסת את היחס הזה. אם למשל באזור הקדמי של המוח נמצא יחס של 0.9 בין גלי בטא לתטא(יש יותר תטא מבטא) והיחס הבריא נחשב ל1.3(יותר בטא מתטא) ביניהם אז בטיפול זאת המטרה ואז המוח של המטופל מווסת מה שצריך באופן עצמאי על מנת ליצור את היחס הרצוי. לא אומרים למוח איך, מה וכמה להוריד או להעלות – אלה נותנים לו יעד להגיע אליו בדרכו שלו.
  • באמצעות חקר מדוייק של גלי המוח אפשר להצליח למפות מצבי תודעה שעד כה היו אישיים בלבד ולהצליח להשוות ביניהם באופן אובייקטיבי יותר מאשר בעבר. זה מאפשר לנו גם להתחיל להתאמן על יצירת מצבי תודעה שאנחנו מעוניינים בהם באמצעות הטכנולוגיה. אלו חדשות מעולות לעולמות הפסיכותרפיה והמדיטציה. סוף סוף יש דרך לדבר על החוויות שלנו לא רק מתוך הפרספקטיבה האישית שלנו עם כל ההטיות הקוגניטיביות, ההדחקות וההכחשות שלה. 
  • זה תחום יקר מאוד עדיין, אבל למזלינו לשוק התחילו לצאת מגוון מכשירי אימון ביתיים במחירים נגישים הרבה יותר מבעבר! כמעט עשירית מהמחיר שהיה נהוג לגבות בקליניקה מקצועית. 
  • בגלל שאימון גלי מוח הוא לא דבר מדוייק ב100% כמו שהוא אולי מתיימר להיות – חשוב לתת חשיבות עליונה לחוויה האישית שלנו, קחו כמה דוגמאות:
    – אם אנחנו נעזרים בנוירופידבק לתרגול המדיטציה ומוצאים את עצמינו נרדמים – אולי זה לא הפרוטוקול הנכון עבורינו! 
    – אם אנחנו מגיעים לתוצאה הרצויה בזמן התרגול לפי המכשיר אבל בפועל לא הרגשנו שום שינוי משמעותי במצב התודעה שלנו – יש סיכוי שהמכשיר עושה טעות! 
    – אם פשוט נבהה במסך בזמן הטיפול ולא נתרגל פעולה מנטלית מסויימת – אנחנו עלולים לפתח הרגלים לא רצויים! במקום לפתח ריכוז, המוח ילמד פשוט להירדם יותר בקלות למשל כי גלי המוח של שני המצבים נראים דומים. 

 

נוירופידבק לאימון המוח

אז כפי שכתבתי למעלה, נוירופידבק הוא השיטה המקובלת לנסות לחווט מחדש את מערכת העצבים שלנו על מנת לחוות מצבי תודעה שאנחנו מעוניינים בהם במקום כאלו שלא מספקים אותנו. 

היתרון של הנוירופידבק זה שאם עושים את זה כמו שצריך הוא יכול לפעול כמו "מדריך אישי" שעוזר לנו לנווט ולגלות איך להגיע למצבי התודעה הרצויים ועם הזמן להפוך לעד כדי כך טובים בלהגיע אליהם שכבר לא נצטרך את העזרה של ה"מדריך" יותר. זה הופך את התהליך הזה לוודאי, מעניין ואפקטיבי יותר. לא מזמן עלה מאמר שכתבתי על נוירופידבק באתר של שחר כהן, מאמן NLP בו אני מפרט יותר לעומק על הטכנולוגיה והאופן שבו היא פועלת. מוזמנים לקרוא. 

ממליץ לכם לצפות בסרטון ההסבר הזה על הנושא, עושים שם עבודה טובה.

בנוסף, הנה עוד סרטון הסבר מצויין על הנושא, הפעם של חברה אחרת. ממליץ לצפות במיוחד בראיון עם הבחור מדקה 3:34 – מדבר שם על זה שהמכשיר עזר לו "להבין מה זה ריכוז". בדיוק על זה אני מדבר, המכשירים האלו עוזרים לנו לגלות מצבי תודעה שונים שיכול להיות שלא יצא לנו לחוות בחיים עד כה, ככה אנחנו יודעים "לאן ללכת" כשאנחנו רוצים להגיע למצבים האלו. 

תדרים לגירוי גלי מוח - ביטים בינאורליים

הביטים הבינאורליים (Binaural Beats) הפכו למפורסמים נורא בעקבות היכולת הפשוטה שלהם להשפיע על מצבי התודעה שלנו דרך מניפולציה על מערכת העצבים. יש ביטים שמעודדים הרפייה דרך גירוי גלי אלפא, יש ביטים שמעודדים ריכוז דרך גירוי של גלי בטא, יש ביטים כמעט לכל מטרה ביוטיוב (הרבה מזה זה סתם המצאות וחירטוטים כדי לקבל כמה שיותר קליקים, בפועל ביטים כאלו מאוד מוגבלים בכמה הם יכולים לעזור בפועל במגוון רחב של מצבים). 

בלי להכנס לפרטים טכניים, אלו תדרים שגורמים לנו להגביר פעילות של גלים בטווח מסויים שנרצה להשפיע עליו ברגע שנשמע את התדרים הללו דרך אוזניות בשתי האוזניים. 

יש מגוון טכניקות לעשות את הפעולה הזו, מהפשוטות ביותר שניתן למצוא בחינם ביוטיוב ועד טכניקות עוצמתיות ויקרות יותר שניתן לקנות מכל מיני אתרים כמו IAWAKE למשל. 

בגלל מורכבות הנושא בפועל, לנסות להשתמש בביטים בינאורליים כדי להגיע למטרות ספציפיות זה ממש לא בטוח. על כל אדם זה ישפיע אחרת בהתאם לפעילות המוחית שלו, יש כאלו שבכלל לא ירגישו שום השפעה. גם אם זה כן השפיע, יכול להיות שההשפעה תשתנה עם הזמן והיא גם עלולה לאבד השפעה לחלוטין כמו שקרה לי. 

אבל ביטים בהחלט השפיעו עליי, מאוד. 
כשרק התחלתי להאזין לביטים כאלו (רכשתי ביטים יותר עוצמתיים בתשלום) הם גרמו לי לחוש רוגע עמוק, אקסטזות עצומות והתקפי צחוק וזה היה כיף ומגניב נורא – לשבוע. אחרי זה כמו קסם, פוף! וכל ההשפעות נעלמו לחלוטין. 

עדיין היה לזה ערך בעיניי כי זה עזר לי לחוות מצבי תודעה שונים ולהבין איך הם מרגיש בפועל. כפי שאמרתי, זה כלי לחקר התודעה לכל דבר. כמו שימוש בפסיכדלים, אבל שימוש מאוד מתון והרבה יותר בטוח (הרבה הרבה יותר). 

מכשירי נוירו-פידבק ביתיים

אז נכון, נוירופידבק זה יקר. 
אבל בעידן המודרני טכנולוגיות חדשות מתחילות לתפוס תאוצה ומציעות את התועלת של הנוירופידבק באופן יותר נגיש ובעיקר זול.

בעבר כבר כתבתי באתר מאמר על המיוז – טכנולוגיית עזר לפיתוח ריכוז במדיטציה. לכן לא אחזור על כך כאן שוב. 

זה מכשיר ביתי שנעזרתי בו על מנת לעבוד על הריכוז שלי באופן יותר אינטנסיבי כי זה היה לי נורא קשה. במאמר אני מפרט בדיוק איך זה קרה לי וגם מציע הנחה מיוחדת לקניית המכשיר למי שמעוניין להתנסות בכך. 

זה מכשיר אחד מיני רבים שקיימים עכשיו בשוק ומציעים מגוון רחב של סוגי טיפול למטרות שונות (באמצעות טכנולוגיות נוירופידבק שונות) במחירים שפויים. בעתיד אני מתכנן לסקור מכשירים נוספים שהשתמשתי בהם ומאוד עזרו לי בתרגול מדיטציה. 

המכשירים הללו באים גם עם חסרונות כמובן, חשוב מאוד לקחת בחשבון שהם מוגבלים ביכולת שלהם להתאים לכל אדם וגם שאלו מכשירים עדינים שצריך לשמור עליהם ולתחזק אותם כדי שהם יעבדו כמו שצריך ולא יקראו את גלי המוח שלכם באופן שגוי. 

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *