חושב מחשבות טורדניות

יש מחשבות מטרידות ויש מחשבות טורדניות,
מחשבות מטרידות הן מחשבות שמלוות ברגשות לא נעימים ואז חולפות.
מחשבות טורדניות הן מחשבות שמלוות ברגשות לא נעימים ולא חולפות.
יש שיקראו למחשבות כאלו גם מחשבות פולשניות, בגלל תחושת הזרות כלפי המחשבות האלו הן מרגישות כמו איזה "פורץ" שנכנס מבחוץ כדי לפגוע בכם. איך שלא תקראו להם, הקושי להתמודד עם מחשבות נובע מאותה סיבה אצל כולנו. במדריך הזה אנסה להסביר לכם איך אפשר לנצח מחשבות טורדניות אחת ולתמיד.

לצורך הבהרה, לפני שאכנס פה באמאמאמא של המנגנון של החשיבה האנושית, אני רוצה להבהיר שאני לא פסיכולוג, לא פסיכיאטר, גם לא עובד סוציאלי ואפילו לא מטפל הוליסטי.
ההנחיות שאספק כאן לגבי הנושא ממש לא בהכרח יצליחו לעזור לכולם, זה יכול להיות מהרבה סיבות שונות. יש אנשים שיפיקו תועלת רבה יותר מטיפול עם איש מקצוע ומפגשים אחד על אחד.
אבל אלו שאיפה-שהו בתוכם מרגישים שזה לא יעזור להם – המאמר הזה מיועד עבורכם.

אני לא איש עם תואר בתחום בריאות הנפש אבל אני כן אדם שישב שעות ארוכות ועקב בריכוז רב אחרי האופן שבו המנגנון של התודעה שלו פועל ולמד עליו דבר או שניים. יש כאלו שמבחינתם זה לא מספיק ויכול להיות שאני אשמע מתנשא.
לי זה לא משנה. אני כותב כי אני רוצה לעזור. עבור עצמי כבר מצאתי דרך להתמודד עם המחשבות שלי, ביססתי איתן מערכת יחסים די בריאה. אני יכול להעיד על עצמי שאני לא מוטרד מהמחשבות שלי, לא סובל ממחשבות טורדניות וגם אם פה ושם אני מוצא שיש מחשבות שמקשות עליי – זה כי אני בוחר לחשוב אותן ולא מרגיש שהן "רודפות" אותי או "פולשות" אליי. 

אף אדם לא זקוק לתעודה כדי להעיד על הבריאות הנפשית שלו. כל מה שהוא צריך זה הבנה שלו את עצמו, הבנה של העולם הפנימי שלו וקבלה של מי שהוא ואיך שהוא פועל. לכן אני מוצא שאני ראוי לכתוב ולהסביר על הנושא. עליכם מוטלת האחריות לבחון את זה עבור עצמכם ולראות אם זה רלוונטי.

הטענה שלי במאמר הזה היא שמחשבות טורדניות הן פשוט סימפטום לכך שהאדם לא מכיר את עצמו, לא מבין את עצמו ולא מקבל את עצמו. לפעמים המצב כל כך חמור שהאדם לא יצליח כבר להוציא את עצמו מהסיפור הזה לבד. הוא יזדקק לנוכחות האוהבת של מטפל שיעזור לו בתהליך הזה ויחזיק אותו. יש כאלו שעוד לא הגיעו למצב כזה חמור, הם יכולים להתחיל לפתח בעצמם את היכולות והכישורים שעליהם בלאו הכי יעבדו איתם בטיפול מאוחר יותר.
אז… הקדימו תרופה למכה ותלמדו להכיר ולאהוב את עצמכם כבר עכשיו!

מחשבות הן פשוט מילים או תמונות שקופות שזורמות לנו בתוך הראש רוב היום. יש לנו מלא מחשבות שלא מטרידות אותנו ויש כמה שמטרידות אותנו. את אלו שמטרידות אנחנו לרוב נזכור כי הן מעלות בנו רגשות מאוד לא נעימים.

שאלה מעניינת שאפשר לשאול את עצמינו היא: מה ההבדל בין מחשבות לא טורדניות למחשבות כן טורדניות? מעבר להבדל הברור ברגשות שעולים, ההבדל המרכזי הוא שאת המחשבות הטורדניות שלנו אנחנו נוטים לקחת ברצינות ואמונה רבה.

אם תנסו רגע לחשוב על כך שאולי יצמח לכם פתאום זנב, זה לא יטריד אתכם במיוחד, נכון?
יש בכם איזשהי וודאות שהדבר הזה לא הגיוני ולעולם לא יקרה.
אבל במקרה של, למשל, מחשבות טורדניות לגבי המוות של אמא שלכם (חשש שרודף אתכם שאולי היא תמות בקרוב) – אתם מוטרדים מאוד שהאופן בו אתם מציירים את הדבר הזה בחשיבה שלכם הוא וודאי ונכון. אתם לא מצליחים להטיל בכך ספק.
וזה בדיוק לב העניין.


אם אנחנו ניתן יחס מאוד רציני ווודאי למחשבה שעולה לנו, אז מבחינת הגוף שלנו זה מה שעומד לקרות והתגובה תהיה בהתאם: פאניקה, לחץ, פחד, אימה, חרדה… כל אלו תגובות טבעיות של הגוף שעוזרות לו להיערך למצבים מסוכנים. אם אתה בטוח שמשהו רע עומד לקרות זה אומר שאתה נמצא במצב מסוכן והגוף יתחיל להיערך לכך. פשוט מאוד.
למעשה ניתן ממש לקבוע שככל שעוצמת הרגש שלנו בזמן המחשבה עוצמתי יותר כך גם רמת האמון העיוור שאנחנו נותנים במחשבה הזו. בתובנה הזו טמון הסוד לריפוי ממחשבות טורדניות.
אם באמת תפנימו את מה שנכתב כאן תבינו שמעכשיו, כל פעם שתטריד אתכם מחשבה אתם תדעו שזו הזדמנות אמיתית לריפוי במקום עוד סבב מיותר של סבל שחוזר על עצמו.

עכשיו גם אפשר להבין, ותאמינו לי זו יכולה להיות אחת ההבנות המשמעותיות ביותר בחייכם, שמחשבה שמטרידה אותנו היא בסך הכל כמה משפטים ותמונות שקופות שרצות לנו בתוך הראש שאנחנו בטוחים שהן נכונות. זה ה כ ל. הבנה אמיתית יכולה לרפא אתכם.

מחשבות טורדניות גורמות לכם לעשות דברים

אז כפי שהסברתי, מחשבות יכולות לעורר מגוון רגשות בגוף בהתאם לאופן בו אנחנו מגיבים אליהן.
אם עולה מחשבה והיא נשמעת לנו מגוחכת אנחנו עשויים לצחוק.
אם עולה מחשבה והיא נשמעת לנו אמיתית ומאיימת נרגיש פחד וחרדה.
אם עולה מחשבה והיא נשמעת לנו מרגשת אז נרגיש התרגשות, השתוקקות.
אם עולה מחשבה והיא נשמעת לנו אסורה נרגיש מבוכה.
אותה מחשבה יכולה לצוץ לכמה אנשים שונים בראש והם כולם ירגישו אחרת. ולמה?
כי זה לא המחשבה עצמה שגוררת את הרגש, אלה המחשבות שלנו לגבי אותה מחשבה.
יש לנו נטייה טבעית להגיב באופן מאוד אימפולסיבי ואוטומטי למחשבות שעולות לנו בתודעה. התגובות הן חלק מהאישיות שפיתחנו: הפחדים, השאיפות וכו…

יש לנו גם נטייה להגיב באופן אימפולסיבי ואוטומטי לרגשות לא נעימים שעולים לנו.. האם שמעתם על כך שאנשים שסובלים מהפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) מקיימים כל מיני טקסים מוזרים כמו לצאת מהמיטה רק על רגל ימין או תמיד לשטוף את הכלים ישר אחרי האוכל?
הסיבה לכך שהם חוזרים על אותם טקסים שוב ושוב היא כי זו הדרך שלהם להקל את החרדה שמציפה אותם. הם לומדים שזו הדרך היחידה שלהם להרגיע את עצמם כי הם פשוט לא מבינים את איך שהגוף והנפש שלהם עובדים.

כולנו קצת OCD במידה כזו או אחרת כי כמעט כולנו גם לא מבינים איך להתמודד עם המחשבות והרגשות שעולות לנו במהלך היום. אז גם אנחנו מתמכרים לפעולות שעוזרות לנו להקל על הרגשות הלא נעימים שמציפים אותנו: פייסבוק, נטפליקס, יוטיוב, וואטסאפ, תרופות, סמים, משחקי מחשב.. choose your poison
כיום יש תעשיות ענק שחיות מכך שבני אדם לא יודעים מה לעשות עם המחשבות שלהם. רק כי הן מצליחות איכשהו, בעקיפין, להקל על מפלס החרדה.

(חשוב לי לציין שישנם מקרים בהן הפרעה נוירולוגית או גנטית גם יכולה להיות אחראית על הדברים האלו ובמצבים כאלו המאמר לא יעזור, תצטרכו לבדוק את הגוף והמוח בעזרת מומחים בתחום ולגלות איפה נמצאת הבעיה ולהיעזר בטיפול אחר).

סיכום ביניים קצר:
יש לנו תגובות אוטומטיות גם כלפי מחשבות שעולות לנו במהלך היום (היחס שאנחנו נותנים למחשבה) וגם כלפי רגשות רעים שמציפים אותנו. אנחנו מחפשים איך להפטר מהרגשות האלו הכי מהר שאפשר. אז שימו לב מה קורה בפועל:
1. עולה מחשבה מאיימת.
2. לוקחים אותה ברצינות רבה. באמת מאמינים שהיא תקרה.
3. הגוף מגיב בתחושת חרדה.
4. ישר מחפשים דרך להפטר מהחרדה. למשל סרטון חמוד של גור חתולים מנמנם.
5. שוכחים מכל מה שקרה.

לגבי נקודות 1 ו-3 אין לכם מה לעשות בשלב הזה, אלו מנגנונים טבעיים של הגוף והנפש. אך מה לגבי 2 ו4? לגביהן יש לכם הרבה יותר שליטה משחשבתם!

מחשבות טורדניות - טיפול עצמי באמצעות מודעות

אומנם אין לנו שליטה על המחשבה הבאה שתצוץ בראש שלנו, זו יכולה להיות מחשבה נוראית או מחשבה נחמדה ואופטימית, אבל יש לנו שליטה על איך נגיב ונבין את המחשבה הזאת. מכאן שהפתרון למחשבות טורדניות הוא להתחיל לתרגל את היכולת להתייחס באופן שונה למחשבות שעולות לנו. אפילו ארחיב ואומר שאפשר גם לא להגיב אליהן כלל ולאפשר להן פשוט לעזוב אותנו בשקט בעצמן.

אז מה לעשות? פשוט מאוד.
אתם צריכים להתחיל להפוך למודעים יותר ויותר לרגעים הללו ביום שלכם ולבחור להגיב אחרת!
במקום להגיב באימפולסיביות תפתחו הרגל סקרן של רצון לגלות מה קרה לכם ולבחור במודע תגובה בריאה יותר.

נכון הצגתי 5 שלבים של תהליך ההתמודדות שלנו עם מחשבות טורדניות? אז אתם הולכים לנסות לתפוס את עצמכם באחד השלבים הללו ואז במקום להמשיך לשלב הבא באופן אוטומטי, תנסו להפוך למודעים לשלבים שקדמו לשלב הזה בעצמכם.

אתן לכם דוגמה כדי להבהיר את עצמי:
אולי בהתחלה זה יהיה לכם נורא קשה ותשימו לב לעצמכם רק בשלב 4.
פתאום תשימו לב שאתם גוללים בפייסבוק "בלי סיבה".
עצרו הכל.
סגרו את הפייסבוק.
תבדקו עם עצמכם איך אתם מרגישים – שיעמום? פחד? חרדה? כאב? אולי אתם מוטרדים ממשהו? תלמדו לזהות איזה רגשות לא נעימים אתם מנסים לשכוח. 
מכאן תמשיכו לחקר של החשיבה שלכם שהובילה לרגשות האלו – מה הטריד אתכם? איזו מחשבה?
תבינו בדיוק מה התוכן שלה.
זה חשוב מאוד.
תנסו להבין איך אתם מגיבים למחשבה הזאת: אתם לוקחים אותה ברצינות רבה? מפחדים ממנה?

שימו לב לכל הדברים האלו שקורים לכם באופן אוטומטי ומהיר. אתם יכולים לעבור משלב 1 לשלב 4 בתוך פחות מ3 שניות.

אני מציע לכם לנסות לנהל יומן שבו אתם מתעדים את התהליך הזה, או אולי אפליקציה של פתקים בטלפון. זה לא יהיה לכם פשוט לשבור הרגל אוטומטי של שנים ולשנות אותו. אתם תרגישו שאין לכם כוח להתעסק בזה, שזה חסר תועלת ועוד כל מיני סוגים של התנגדויות. בגלל שאתם לא רגילים לשים לב לעצמכם במהלך היום גם יהיה לכם קשה לזהות מיד אילו רגשות ומחשבות מציפים אתכם. אז קחו את הזמן עם זה ותראו עם החודשים שאתם הופכים חדים יותר ושכל התהליך הופך לפשוט יותר. זה תמיד קשה בהתחלה לעשות שינוי, אבל אם תכריחו את עצמכם לצבור מומנטום במשך מספיק זמן, זה יהפוך להרגל חדש בחיים שלכם שכבר לא ידרוש כל כך הרבה מאמץ.   

הפעולה הזו של המודעות עוזרת לכם להתעלות מעבר למחשבות:

  1. היא גורמת לכם להפסיק לקחת את תהליכי החשיבה שלכם כמובן מאליו. מעכשיו אתם מגלים איך אתם באמת עובדים מבפנים וכשאתם באמת מגלים אז אתם סוף סוף מבינים את הבעיה.
  2. הבנה של הבעיה פותחת לכם אפשרות סוף סוף למצוא פתרון אמיתי למה שיושב עליכם!
  3. אתם מתחילים לתרגל יכולת לשבור את הדפוסים האימפולסיביים שלכם ומתחילים לבחור להגיב בדרכים שיותר בריאות עבורכם. מתוך בחירה במקום מתוך הרגל.

אחרי שתתרגלו מודעות מול המחשבות הטורדניות שלכם במשך תקופה של כמה חודשים או שנים, אתם תבנו בתוך עצמכם יכולת להגיב באופן יותר חופשי ומודע למחשבות שמציקות לכם.
אתם תשימו לב שהן פחות מציפות אתכם ואתם מרגישים יותר מאוזנים ובריאים.

הנה כמה הצעות לתגובות בריאות יותר:

  1. כשעולה מחשבה שמטרידה אתכם ואתם נוטים לקחת אותה נורא ברצינות תתחילו לתשאל את עצמכם שאלות לגביה. האם היא באמת כל כך וודאית וחד משמעית? נסו למצוא סיבות לכך שהיא לא נכונה. גם אם זה נשמע לכם מגוחך. במיוחד אם זה נשמע לכם מגוחך. התהליך הזה יעזור לכם ללמוד לקחת את המחשבה פחות ברצינות ולבסוף אתם תראו שהיא פחות תציף אתכם.
  2. אם עולה מחשבה שמפחידה או מביכה אתכם או מחשבה שאתם מרגישים ש"אסור" לכם לחשוב עליה עשו את ההפך ותאפשרו לה לצוף! אבל תנסו הפעם להתבונן בה ממקום שמבין שזה רק ערמה של מילים ותמונות שקופות שרצות לכם בראש, אין להם כוח עליכם אם לא תתנו להם אותו. נסו באופן מודע לקחת מחשבות כאלה פחות ברצינות, בלי להלחם בהן או לנסות לדכא או ולעצור אותן.
  3. למתקדמים: נסו לבחור לא להגיב למחשבות שעולות בכלל. הטבע של המחשבות הוא שהן צצות לנו משום מקום בראש ואחרי זה נעלמות ואנחנו שוכחים מהן. לוקח להן יותר זמן לעזוב אותנו כל עוד אנחנו מגיבים אליהן. אז במקום להגיב אפשר גם לסיים את כל העניין צ'יק צ'ק: כשתעלה מחשבה כזו לא נעשה לגביה שום דבר. פשוט נקלוט שהיא התרחשה, נזהה שזה רק ערמה של מילים ותמונות שקופות שאין להן כוח עלינו ויעלמו בקרוב ותוך כמה שניות תראו שהיא כבר לא שם יותר והמשכתם הלאה. כלי טוב שיעזור לכם לתרגל את הפעולה הזאת זה מיינדפולנס

    הסוד של עולם המחשבות הוא שרק אתם קובעים את חוקי המשחק של העולם הפנימי שלכם. אם תחליטו שלמחשבות אין כוח עליכם, אז לא יהיה להן כוח. אם תחליטו שלמחשבות מסויימות יש כוח עליכם ותמציאו לעצמכם סיבה משכנעת מספיק – הן יקבלו כוח עליכם! זו הבחירה שלכם.
    אבל אל תטעו לחשוב שזה קל לעשות את השינוי הזה, אנחנו מלאים בהתנגדויות לשינויים פנימיים כאלו – אז תהיו מוכנים לתהליך ארוך וקשה. 

למתקדמים: מקורן של מחשבות טורדניות

אז דברנו על איך לגרום למחשבות טורדניות להפוך ללא טורדניות.
עכשיו בואו נדבר על איך להעלים מחשבות כאלו בכלל מהתודעה שלכם.
כדי לעשות את זה צריך להעמיק עוד יותר במודעות שלנו ולגלות מה גורם לנו לחשוב מחשבות כאלו מלכתחילה.

העיקרון כאן הוא גם פשוט: אנחנו יצורים שהמטרה שלהם היא הישרדות. לכן המחשבות שיושבות עלינו הן מחשבות שעוזרות לנו לשרוד ולשמור על עצמינו. כל מחשבה שעולה לנו, גם אם היא נשמעת לנו אקראית – מנסה לשמור על משהו שחשוב עבורינו.

בגלל שבני אדם הם יצור עם עולם פנימי עשיר יותר מאשר יצורים אחרים, יש לנו יותר דברים לדאוג להם מאשר ההישרדות הפיזית שלנו בלבד. ניתן לראות את מגוון הדברים שבני אדם נוטים לתת להם חשיבות בפירמידת הצרכים של מאסלו.

פירמידת הצרכים של מאסלו

הפירמידה מציגה כמה דוגמאות חלקיות למגוון הדברים שבני אדם מרגישים שהם מאוד חשובים להם.
בגלל שאנחנו בטוחים שאלו דברים חשובים, אנחנו נוטים להתייחס אליהם ברצינות רבה. אנחנו מאוד חוששים מכך שנאבד דברים כאלו בחיינו.
לדברים כאלו (כמו מין, מזון, כסף, הערכה מאנשים אחרים, הצלחה, משמעות..) אנחנו מפתחים תלות פסיכולוגית בגלל שאנחנו חושבים שיקרה אסון אם לא נקבל את זה. אפשר לקרוא לזה "היאחזות".

כשיש לכם היאחזות במשהו (ולבני אדם לרוב יש אלפי היאחזויות שונות) אז אתם מרגישים צורך לוודא כל הזמן שאתם לא שוכחים מזה בטעות.

ממש כמו הנשימה שלכם שעובדת גם אם אתם לא עושים את זה במודע כדי שתמשיכו לחיות, גם המחשבות שלכם על ההיאחזויות שלכם ימשיכו לרוץ גם אם אתם לא מנסים לחשוב עליהם במודע. אתם כל הזמן צריכים להיות על המשמר אם יש משהו שאתם מרגישים תלויים בו בחיים האלו. אלו ההיאחזויות שלכם, אתם יצרתם אותן, בין אם במודע או שלא.

מכאן שהפתרון הוא נורא פשוט: רוצים להפסיק לחשוב כל הזמן באובססיביות על משהו? תבינו מה ההיאחזות שיושבת מאחורי המחשבה הזו ותלמדו לשחרר מהתלות בה. תלמדו לחיות עם העובדה שלהשיג את זה לא באמת יהפוך אתכם לשמחים יותר, כי אתם תמיד תמשיכו לפחד לאבד את זה. זו הדרך לריפוי עמוק. זה גם נושא למאמר אחר שאכתוב בעתיד.  מי שרוצה לקרוא על התהליך הזה יכול להציץ בדרך הרוחנית על פי היוגה.

 

טיפול טבעי במחשבות טורדניות: נסו קבלה ואהבה!

קבלה, שחרור ואהבה אלו מונחים שהמשמעות שלהם היא שאתם מפסיקים להגיב אוטומטית למחשבות שעולות לכם. אתם בוחרים במודע מה תגיבו לכל מחשבה שעולה. אם אתם לא רוצים להגיב אפשר גם פשוט לשחרר מהמחשבה, לא להגיב, רק להכיר בה ולאפשר לה להתפייד מהתודעה בעצמה.
שימו לב שאתם לא מדכאים שום מחשבה! אתם מתרגלים יכולת לא לפחד משום מחשבה ולכן כל מחשבה שתעלה לכם צריכה לקבל אפשרות לנסות לצוף ואתם צריכים לנסות לתרגל יכולת להכיר בה כפי שהיא בלי תגובות אוטומטיות.

אם שמתם לב לתגובה אוטומטית למחשבה שעלתה – אל תגיבו עוד פעם! עצרו הכל. 

עלתה מחשבה על זקנה ומוות ופתאום חשתם חרדה?
תתחילו לבחור בתגובה של קבלה-שחרור מהרגע שהפכתם למודעים.
אל תנסו להתחמק ממחשבות ורגשות לעיסוקים אחרים. שבו עם עצמכם כמה רגעים ותנסו לשחרר מתגובות אוטומטיות ולא לפעול כפי שהייתם רגילים לפעול באותם רגעים.
שבו ותרגישו לא נעים עד שזה יעבור לכם. אתם תגלו שזה רק הדימיון שלכם אם תחליטו להתמודד עם הפחד.
נסו גם לשאול שאלות-נגד למחשבה הזו, הטילו בה ספק (למה להזדקן זה דבר חיובי? חשבתם על זה פעם?)

 

התרגול הזה יפתח בכם מסוגלות וכוחות נפשיים להתמודד עם כל סוגי המחשבות שיכולות לעלות בכם, אתם תפסיקו לחשוש מהן ותרגישו כוח וחופש לנהל את עצמכם. החיים שלכם יתחילו להפוך לפשוטים יותר ותמצאו את עצמכם מרגישים טוב יותר ופחות מוטרדים מרגשות שליליים.

 

 

טיפול טבעי במחשבות טורדניות: נסו מדיטציית ריכוז

במאמר שלי על איך לתרגל מדיטציה אני מסביר איך לתרגל סגנון מדיטציה שהוא אפקטיבי במיוחד נגד מחשבות טורדניות: מדיטציית ריכוז.

אתם יכולים ללחוץ על הקישור ששמתי ולעבור למאמר הזה, לרדת לסעיף של הההנחיות ולהתחיל לתרגל. בתרגול של ריכוז אנחנו לומדים להגיב פחות ופחות למחשבות שעולות לנו ולשמור על נוכחות בהווה במקום ללכת לאיבוד בדימיון שלנו.

זו בדיוק היכולת שרצוי שנפתח כדי להגדיל את המסוגלות שלנו להגיב איך שנרצה כלפי מחשבות שעולות לנו. לכן שווה למי שסובל ממחשבות טורדניות להתחיל לתרגל ריכוז, שזה בעצם לתרגל החופש שלו מהפחדים שהוא ממציא.

ממחשבות טורדניות לחוסר מחשבות - פרספקטיבה רוחנית

אפשר להסתכל על התהליך שהצגתי לכם בתור הדרך שלכם החוצה מחרדה וסבל הישר אל שלווה מתמשכת ויציבה. ככל שמאבדים היאחזות בדברים יש לכם פחות דאגות ומחשבות במהלך היום בראש. קל יותר להתרכז, קל יותר לאהוב, קל יותר להנות ממה שיש לחיים להציע לכם.

החיים לא מתפתחים לפי בקשתכם, אתם שולטים בכיוון של חייכם רק בצורה חלקית. לכן הדבר הכי משמעותי שאתם יכולים לעשות לעצמכם זה ללמוד לשחרר ולזרום עם מה שיש לחיים להציע (תוך כדי שאתם גם עושים מה שאתם אוהבים ומעדיפים לעשות עם הזמן שלכם כמובן!) 
 

עוד כמה טיפים אחרונים

  • מילה לגבי טיפולים אלטרנטיביים "עוקפי שכל" שמאוד נפוצים כיום: הרושם שאני קבלתי הוא שטיפולים כאלו לא עוזרים באמת. רק יוצרים הקלה זמנית ותלות בשיטת הטיפול במקום ריפוי אמיתי שאותו מצאתי בהבנה אמיתית של עצמי. יש כאלו שלא יסכימו איתי וזה בסדר, כל אדם בא עם הנתונים האישיים שלו וימצא שדברים שונים יעזרו לו. אני בסה"כ מציע גישה אחת מיני רבות שקיימות היום. 
  • הנה מסקנה לא נכונה שאתם עלולים להסיק מהמאמר: כל המחשבות רעות. זו טעות גדולה. המחשבות הן  הכלי שלנו להתנהל בעולם בסופו של דבר. הן יקבעו את איכות החיים שלנו. להחליט לשנוא את כולן זה ההיפך הגמור ממה שאני טוען במאמר. אני טוען שצריך ללמוד לאהוב את תהליכי החשיבה שלנו, לא לדכא אותם. המטרה היא שתפסיקו לחשוש מהמחשבות שלכם ותלמדו לברור את העיקר מהתפל בהן באופן מודע.
  • איך תדעו לברור את העיקר מן התפל? על זה כבר אי אפשר לענות עבורכם. כל אדם צריך ללמוד לבחור בשביל עצמו מה נכון לו. זה בסה"כ דורש ניסיון חיים. אם לא תצפו לקבל את כל התשובות בבת אחת אתם תראו שעם הזמן ההיכרות שלכם עם עצמכם תעמיק, כל מה שאתם צריכים זה את הרצון והסקרנות לכך. 
  • לא כל מחשבה צריך לשחרר רק כי היא מכבידה עלינו, יש מחשבות קשות שתבחרו להתעסק בהן כי החלטתם שהן חשובות לכם וזה בסדר. בסופו של דבר אתם עדיין חיים פה בכדור הארץ וצריכים לקבל החלטות – אל תהיו טיפשים לגבי זה. 
  • זה לא תהליך שיהפוך אתכם למחוסרי רגשות, להיפך. החופש מכל הפחדים שלכם יאפשר לכם ליהנות מהחיים ברמה גבוהה יותר, להזדהות עם אחרים, להקשיב לאחר באמת ולהיות יותר קשובים לעצמי האותנטי שלכם. המצב הנוכחי שלכם הוא שאתם מדכאים את הרגשות שלכם בגלל כל הפחדים שיש לכם. אם לא יהיו לכם פחדים שום דבר לא ידכא את הרגש שלכם יותר לעולם.
  • יכול להיות שהשתמשתי הרבה פעמים במילה "פשוט" במאמר, אבל זה לא הולך להיות פשוט. אתם לא תצליחו לעשות שינוי משמעותי מיד אחרי קריאת המאמר הזה, נדרש מאמץ מודע לשם כך והנטייה הטבעית שלנו זה להתעצל. מי שמרגיש פתאום שהוא התעלה מעל המחשבות שלו וזה כל כך פשוט – תתכוננו להתבאס בקרוב. 
  • הצעה לשינוי תפיסתי: עד כה המחשבות שלכם קיבלו מעמד של בוס בעבודה שכל מה שהוא אומר צריך לבצע. כעת נסו לדמיין את המחשבות שלכם כמו עובד זוטר שמגיע לראיון עבודה אצלכם, תוכלו להקשיב למה שיש לו להגיד ואז לעשות לגביו מה שתרצו: או לקבל אותו או לנפנף אותו. אתם הבוס של המחשבות. 
  • אל תוותרו על יכולת ההבנה שלכם. כל כך עצוב לי לראות עד כמה הזניחו וזלזלו באינטלקט האנושי בעולמות הרוח. במקום לנסות להבין איך להתמודד עם הכלי המופלא והמורכב הזה שנקרא אינטיליגנציה העדיפו  להתייחס אליו בתור קוף משתולל שרק מפריע לחיות. אז אני חושב אחרת, אני חושב שבלי לבנות מערכת יחסים בריאה עם החשיבה שלנו וללמוד להשתמש בה כמו מקצוענים אנחנו רק שמים לעצמינו רגליים בתהליך הרוחני ולא להיפך. מחשבות צריך ללמוד לרסן זה נכון, אבל צריך גם ללמוד להשתמש בהן באותה המידה.  הבנה היא השער בין לדעת ולזכור את התיאוריה לבין לחיות את זה בפועל.
    מתי תדעו שהבנתם משהו? כשקל לכם ליישם את התיאוריה בחיים שלכם. הסימן העיקרי של הבנה הוא שלא תרגישו יותר צורך לקרוא וללמוד על זה. זה לא יעניין אתכם יותר. 
    ועד אז? תמשיכו לחזור לקרוא ולחקור את עצמכם שוב ושוב ושוב. 

    בהצלחה
    דניאל 

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *