פטריה רעמת האריה

 

פטריית רעמת האריה, הידועה גם בשם "הריסיום" (Hericium erinaceus), היא פטרייה רפואית בעלת מגוון רחב של יתרונות בריאותיים. מחקרים רבים מצביעים על הפוטנציאל של פטרייה זו בשיפור בריאות המוח, חיזוק המערכת החיסונית, הפחתת דלקות ועוד המון. במאמר הזה נצלול לעומק ונבין טוב יותר את הסגולות הייחודיות של הפטרייה הרפואית הזו. בנוסף, אשתף אתכם בקישור לקבוצת הוואטסאפ שלי שם אני מציע מגוון תמציות של פטריות רפואיות לקניה במחיר זול. בקבוצה הזאת יש גם תמצית (במיצוי כפול) של פטריית רעמת האריה. 

את השימוש הנרחב ביותר בפטריות מרפא ובפטריית רעמת האריה בפרט עושים ברפואה הסינית. בסין פטריות המרפא נפוצות בבית המרקחת כמו שאקמול נפוץ אצלינו. כל פטריות המרפא מביאות סגולות רפואיות דומות (תמיכה במערכת החיסונית ומערכת העיכול) אבל בו בזמן לכל פטריה רפואית יש סגולה ייחודית משל עצמה. 

פטריית רעמת האריה נקראת גם "פטריית המוח" בגלל שהסגולה הייחודית שלה היא התמיכה שלה בהגנה וחיזוק מערכת העצבים.

החומרים הפעילים בפטרייה, שנקראים הריסנונים, עשויים לקדם צמיחה של תאי עצב חדשים (נוירוגנזה) ולהגן על תאי המוח מפני נזקים שקשורים לרעלנים מהסביבה והתבגרות טבעית. שימוש קבוע בתוסף שמכיל את רעמת האריה עשוי לשפר תפקודים קוגניטיביים כמו זיכרון, ריכוז וזמן תגובה. 

במחקרים נמצא גם קשר בין צריכת הפטרייה לבין שיפור במצבים של דכאון וחרדה (בשימוש ממושך), החוקרים משערים שזה קשור להשפעה של החומרים הפעילים על ויסות ייצור הסרוטונין בגוף ובנוסף, על הגדלת גורמי הגדילה העצביים (NGF) שכשמם כן הם, מעודדים צמיחה וגדילה מחודשת של תאי עצב במוח ולאורך הגוף. 

מחקרים עדכניים מצביעים על כך שלפטריית רעמת האריה עשויה להיות השפעה מיטיבה על איכות השינה. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Medicinal Food בשנת 2019 מצא כי נבדקים שצרכו תוסף המכיל את הפטריה, שלוש פעמים ביום למשך 8 שבועות, דיווחו על שיפור משמעותי באיכות השינה, בהשוואה לקבוצת הפלסבו. החוקרים משערים כי ההשפעה החיובית של רעמת האריה על השינה נובעת מהיכולת שלה לווסת את רמות הסרוטונין והמלטונין – שני נוירוטרנסמיטורים מרכזיים המעורבים בוויסות מחזורי השינה וערות. ככל הנראה השימוש בפטריה עם הזמן גורם למטופל לשהות במצבי שינה עמוקים כמו REM ושינה נטולת חלומות ובכך גורם להם לקום רעננים ועם יותר אנרגיה במהלך היום. לאלו מכם שמחפשים בוסט רציני יותר לאיכות השינה שלכם אני ממליץ על שילוב של פטריית רעמת האריה ושל פטריית הריישי, עוד על כך בסוף המאמר).


פטריית רעמת האריה - תופעות לוואי

למרות שפטריית רעמת האריה נחשבת בדרך כלל לבטוחה לשימוש כמעט לכולם, ישנן מספר תופעות לוואי אפשריות שחשוב להכיר לכל מקרה:

1. בעיות במערכת העיכול: אי נוחות בבטן, נפיחות, גזים או שלשולים.
2. תגובות אלרגיות: פריחה בעור, גרד, נפיחות או קשיי נשימה (נדיר יותר).
3. כאבי ראש או סחרחורות: במיוחד בתחילת הטיפול או בעת לקיחת מינונים גבוהים.
4. השפעות על רמות הסוכר בדם: הריסין עלול להוריד את רמות הסוכר, מה שעלול להיות בעייתי עבור חולי סוכרת.

תופעות לוואי אלו יכולות להופיע בגלל מספר סיבות, למשל: רגישות אישית לרכיבים מסוימים בפטרייה, מינון יתר, שימוש לא נכון בתוסף שהוא בניגוד להתוויה על המיכל או בניגוד להנחיית הרופא המטפל. נוסף על כך, אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת או בעיות בריאותיות קיימות עלולים להיות בסיכון מוגבר לחוות תופעות לוואי. זה לא אומר שלא כדאי להם לנסות, רק שכדאי שיתנסו בזה בזהירות ובהדרגה ובמינונים נמוכים בהתחלה כדי לבדוק איך הגוף מגיב לזה. 

חשוב גם לדעת על שילובים מסוכנים של הריסין עם תוספים או תרופות אחרות שאולי אתם כבר משתמשים בהן:

– תרופות לדילול דם (כגון וורפרין): הריסין עלול להגביר את ההשפעה נוגדת הקרישה.
– תרופות לסוכרת: השילוב עלול לגרום לרמות סוכר נמוכות מדי בדם (היפוגליקמיה).
– נוגדי דיכאון מסוג SSRI: עקב ההשפעה של הריסין על רמות הסרוטונין, השילוב עלול להוביל לתסמונת סרוטונין.
– תוספים אחרים המשפיעים על מערכת העצבים (כגון גינקו בילובה או ג'ינסנג): השילוב עלול להגביר את הסיכון לתופעות לוואי.

לכן, תמיד מומלץ להתייעץ עם רופא או עם איש מקצוע רפואי מוסמך לפני התחלת שימוש בפטריית רעמת האריה, במיוחד אם אתם סובלים מבעיות בריאותיות קיימות או נוטלים תרופות ותוספים אחרים. רק איש מקצוע יוכל לספק הנחיות מותאמות אישית ולהבטיח שימוש בטוח ויעיל בפטרייה הרפואית הזו.

מה המינון המקובל של הפטריה רעמת האריה?

ברוב התוספים שתוכלו למצוא באינטרנט המינון נע בין 500-1000 מ"ג אבקה טחונה של הפטרייה. אפשר להגביר את המינון היומי לעד 3000 מ"ג. ככל שצורכים יותר גרמים מהפטרייה ביום כך גדל כמות החומרים הפעילים שהגוף מצליח להפיק מהפטרייה הזו. 

מאוד חשוב להתנסות כמה ימים במינון מסויים (הייתי ממליץ בתור כלל אצבע על שבוע לפחות) לפני שמחליטים להעלות מינון כי לאפקטים של הפטרייה הזאת לוקח בדר"כ כמה ימים להופיע, היא צריכה להצטבר בגוף במשך כמה ימים לפני כן. 

*שימו לב*
רוב יצרניות הפטריות עושות שימוש לרעה בכך שהתחום של פטריות המרפא עדיין מאוד לא מפוקח ומוכרות לכם מוצרים באיכות מאוד נמוכה. איך? דרך זה שהן מוכרות לכן אבקה שלא מורכבת רק מגוף הפטרייה עצמו (כמו שניתן לראות בתמונה בראש הבלוג הזה, זה החלק בפטרייה שנקרא גוף הפרי שלה ומכיל את עיקר החומרים הפעילים, לפחות ממה שידוע לנו בנתיים). החברות הגדולות חוסכות כסף כשהן מוכרות לכם גם את המייסיליום של הפטרייה, זו רשת הקורים של הפטרייה שגדלה מתחת לפני האדמה (או מצע הגידול שבחוות הגידול). 

רשת הקורים הזאת, לפחות במקרה של פטריית רעמת האריה, כן מכילה חומרים בעלי ערך עבורינו אבל הקורים האלו כ"כ דקים שלא ניתן להצליח להפריד אותם ממצע הגידול שלהם. מה זה אומר מבחינתכם? שכשטוחנים לכם את הפטריות והמייסיליום לתוך אבקה שאותה תצרכו אח"כ בקפסולה בבוקר היא מכילה כמות די גדולה של מצע גידול במקום פטריה כמו שמובטח לכם על האריזה. זה אומר שבפועל אתם פשוט תשלמו הרבה מאוד על לקבל אורז או שיבולת שועל טחונה בקפסולה עם קצת פטריית רעמת אריה פה ושם… 

מה הפתרונות? 
ישנם מעט מאוד חברות בעולם כרגע שעומדות בסטנדרטים הכי מחמירים ומייצרות תוספי תזונה איכותיים שעשויים מגופי הפרי של הפטרייה בלבד (בארץ למשל אני לא הצלחתי למצוא חברה אחת אפילו שעומדת בזה). הסטנדרט המחמיר ביותר גם דורש מאותן חברות לבצע בדיקות מעבדה לתוספים שלהם כדי לוודא שאכן יש ריכוז חומרים פעילים מספק בתוך האבקות שהם מוכרים. אז למצוא חברה כזאת אפשר, אני מכיר למשל את NOOTROPICS DEPOT שמוכרים תוספים מאוד איכותיים אך עם זאת גם נורא יקרים. 

פתרון נוסף הוא ללמוד להכין תמציות של הפטריות הללו בבית באופן עצמאי! על כך בפסקה הבאה 🙂 

איך הכי כדאי לצרוך את פטריות רעמת האריה?

דרך אחת שהיא יחסית נגישה ולא יקרה היא להכין מיצוי מסורתי כפול של פטריות המרפא.

בסופו של דבר האיכויות של הפטרייה נובעות משלל החומרים הפעילים שקיימים בתוכה ולא מאכילת הפטרייה עצמה. יש 2 דרכים מקובלות להפיק מיצוי של החומרים הפעילים האלו מתוך הפטרייה לתוך נוזל כלשהו שזה מים או אלכוהול ואז לצרוך את החומרים הפעילים באופן ישיר. 

באופן הזה, מצד אחד כן מאבדים מההשפעה של הפטרייה על מערכת העיכול (הפטרייה עצמה משמשת כמזון לחיידקי המעיים שלנו) אבל מקבלים מקור איכותי וזמין לגוף של חומרים פעילים ועל כן את ההשפעה הכי איכותית של הפטרייה ותכלס, מקבלים ערך בתמורה לכסף שהשקענו בזה. כשצורכים את החומרים הפעילים באופן ישיר לגוף שלנו יותר קל לעכל אותם ולהשתמש בהם. תחשבו שכשאתם צורכים אבקה של הפטריה החומר הפעיל כלוא בתוך התאים והגוף צריך להצליח לפרק אותם לחלוטין כדי שהחומרים האלו ייפלטו החוצה ויהפכו לזמינים לגוף. במיצוי אין את המכשול הזה ולגוף קל לעכל את מרבית החומרים הפעילים שבפטרייה. 

חלק מהחומרים בפטרייה מסיסים במים ולכן אם נרתיח את הפטרייה במים חמים החומרים האלו פשוט ישתחררו החוצה אל המים. חלק מהחומרים מסיסים באלכוהול ולכן אם הפטרייה תשב במשך מספר שבועות בתוך אלכוהול בריכוז גבוה החומרים האלו פשוט ישתחררו לתוך הנוזל. מה שאני מציע למכיה באתר שלי זו תמצית כפולה (DUAL EXTRACTION) של הפטרייה. הפטרייה עוברת תהליך של בין 6-8 שבועות בה אני מפיק ממנה מיצוי אלכוהולי ולאחר מכן מרתיח את הפטרייה הזו במים ומפיק גם את שאר החומרים שבה. מתקבלות 2 תמציות מרוכזות אותן אני מערבב יחד לקבלת המוצר הסופי:

תמצית רעמת האריה

פטריית רעמת האריה - קישור לקניה

את המיצויים שלי אני מציע למכירה בקבוצת וואטסאפ שאליה אתם תוכלו להכנס בלחיצה כאן (מהטלפון). 

בתיאור הקבוצה יהיו כל סוגי המיצויים שאני מכין ויש במלאי עם מחירון עדכני וכמויות. 

כלל האצבע לגבי תמציות הוא שבצריכה של 1 מ"ל תמצית פטרייה מקבלים כמות חומרים פעילים כמו בגרם אחד של אבקת פטרייה. לכן המינון היומי המומלץ הוא איפשהו בין 0.5-3 מ"ל. 

בקבוקוני המיצוי אצלי מגיעים ב30 מ"ל לבקבוקון ויכולים להספיק איפשו בין שבועיים לחודש תלוי בכמות הצריכה יומית. 

בקבוצה יופיע גם מספר הטלפון שלי ואתם יותר ממוזמנים לפנות אליי אם יהיו לכם איזשהם שאלות נוספות 🙂

שותפה מצויינת לרעמת האריה - פטריית הריישי

מהניסיון האישי שלי יצא לי לראות איזה סנכרון טוב יש בין פטריית רעמת האריה לבין פטרייה רפואית נוספת בשם ריישי, גם ממנה אני מכין מיצוי כפול שניתן להשיג בקבוצת הוואטסאפ.

אם מעניין אתכם לשמוע עוד על פטריית הריישי הוצאתי עליה סרטון קצר ביוטיוב שאפשר להגיע אליו בלחיצה כאן, שווה להקשיב! 

אני גיליתי את עולם פטריות המרפא במקרה כשחיפשתי פתרון טבעי להפרעות שינה שהתחילו אצלי לפני משהו כמו שנה. ריישי הייתה הפטרייה הראשונה שניסיתי והיא עזרה לי מאוד (בניגוד להרבה תוספים טבעיים אחרים שניסיתי) ולאחר ששילבתי אותה עם פטריית רעמת האריה אז האפקט אפילו נהיה עמוק יותר אחרי כמה ימים ובנוסף הייתה לזה השפעה על החלומות שלי שהפכו למאוד מפורטים וחדים (אני משער שזה בגלל שזה עוזר להעמיק את מחזורי השינה העמוקים שלי).

לכן אני חושב שמאוד כדאי לנסות לשלב אותן יחד. כמו שאומרים "הסכום גדול מסך חלקיו": כשמשלבים יחד כמה פטריות רפואיות שונות יש נטייה לקבל גם את התועלות הרגילות של כל אחת מהם אבל בנוסף מקבלים גם אפקט מוגבר שאי אפשר לקבל כשלוקחים אותן לחוד. אז שווה ניסיון, לא לכולם זה עובד באותו האופן. התמציות שאני מוכר הן במחיר די זול ביחס לשוק אז גם הסיכון שלוקחים הוא מזערי. 

זהו, מקווה שלמדתם ומקווה שתחליטו להתנסות ולראות בשביל עצמכם אם הפטריות האלו יוכלו לעזור לשפר את הבריאות שלכם 🙂

כסת"ח לסיום:

*שימו לב- כלל התכנים לא מחליפים הוראות רופא ו\או ייעוץ רוקחי וכן לא מחליפים מענה מקצועי פרטני בתחום, השימוש בתרופות הטבעיות האלו הוא באחריותכם בלבד, המאמר נועד רק לשם הפצת מידע וחינוך

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *