ביטים תדרים בינוראלים

מי היה מאמין שלהקשיב לצלילים באוזניות יכול להכניס אותך לרוגע עמוק ולעירנות מתמשכת? אני בטוח שלא האמנתי, עד שניסיתי את זה, ומאז היה קשה לי להפסיק! טונים או תדרים בינוראלים שינו את מערכת היחסים שהייתה לי עם תרגול מדיטציה והיום אני כבר כמעט ולא מתרגל בלי שאני נעזר בתדרים האלו. אני אדם סקפטי, אבל עד גבול מסויים. כשאני מרגיש שמשהו עובד, אני הולך עם זה. מהניסיון שלי למדתי שמדיטציה זה תרגול מאתגר מספיק בפני עצמו, אני בעד להשתמש בכל כלי עזר שאמצא בדרך שמסוגל להפוך את התרגול לעמוק ומגוון יותר. 

מי שכבר יצא לו לקרוא את המאמר שלי על גלי מוח והשפעתם על חקר מצבי תודעה (ומי שלא – שווה לקרוא כי אני לא חוזר על זה שוב) כבר מבין שבאמצעות מכשירים חדשניים מתחום חקר המוח אפשר עכשיו להתחיל למפות, לפחות באופן ראשוני, איך מצבי תודעה שונים מתבטאים בפעילות המורכבת של המוח האנושי. 
אפשר אפילו ללמוד איך לתרגל מדיטציה באמצעות מכשירים בייתיים

אחת הדרכים הללו היא מיפוי לתדרים אלקטרו-מגנטיים במוח (תדרים שמופקים מפעילות חשמלית שכידוע יש במוח בשפע) לפי תדרים גבוהים ונמוכים כאשר תדרים גבוהים מקושרים לעירנות גבוהה ותדרים נמוכים להרפייה ורוגע עמוקים. 

ביטים או תדרים בינוראלים זו בעצם שיטה לא חדשה מאוד להשפעה מוחית (Brain Entrainment) שמבוססת על מעין טריק קטן שעושים על המוח שמשפיע עליו: ברגע שמשמיעים, דרך אוזניות, לכל אוזן תדר שונה של סאונד זה גורם למוח להתחיל להפיק את התדר שהוא ההפרש (תוצאת החיסור) בין 2 התדרים שהושמעו דרך כל אוזן. 
למשל: באוזן אחת נשמיע סאונד בתדר 125Hrz ובאוזן השנייה בתדר של 120Hrz, זה יגרום למוח להתחיל להפיק יותר תדר של 5Hrz (125 – 120), תדרים אלו נקראים גלי תטא. זה יוצר 2 סוגים של אפקטים: אחד זה השפעה על כלל מערכות הגוף: דופק הלב יאט, הנשימה תחלש ותהפוך איטית וקצרה יותר, יכול להיווצר יותר רוק בפה, לחץ הדם יפול, השרירים ירפו מאוד.. ופן נוסף זה ההשפעה על מצב התודעה שיהפוך להיות יותר רגוע ועשויים לחוות יותר חלימה בהקיץ.

זה לא יעיל רק למצבים של הרגעה והרפייה אלה גם ליצירת עירנות, במקרים האלו ינסו לייצר הפרש יותר גדול בין 2 התדרים ששומעים ובכך לגרום לאפקט הפוך: דופק עולה, אנרגטיות ואדרנלין עולים וברמת מצב התודעה יש עירנות מאוד גבוהה ונוכחות בהווה. 

עכשיו, אני לא יודע מה אתכם אבל לי זה נשמע כמו כלי עזר מופלא לתרגול מדיטציה שמסוגל להפוך אותו לנוח, עמוק ומגוון יותר.  האם זה באמת עושה את זה בפועל? נגלה בהמשך. 

שימוש בתדרים או טונים בינוראלים גם מוכח מחקרית

טוב נו, לא בדיוק. אבל איזה כיף לקרוא כאילו כן יש לזה הוכחות מחקריות?

מן הסתם שהמדע לא ישאר אדיש לתגלית כזו מדהימה וירצה לחקור את ההשפעות של המניפולציה הזאת על בני אדם והדרכים בהן ניתן לרתום אותה כדי לתרום לחקר המוח, התודעה, פסיכולוגיה וכו..

המחקר עוד לא מאוד מפותח וחד משמעי לגבי היכולת של זה לשפר חיים של אנשים ולהשפיע עליהם לטובה (כל המחקרים בתחום היו מאוד קטנים וכללו אוכלוסיות לא מספיק מגוונות) אבל מה שכן זה שמבחינה חוויתית לפחות – אנשים מדווחים על כך שזה משפיע על מצבי התודעה שלהם ומאפשר להם לחוש הרפייה או לחילופין עירנות גבוהה בקלות!

זה כמובן עוזר לרבים ללמוד בצורה טובה יותר, להירדם יותר בקלות בלילה, להקל על מי שסובל מכאבים כרונים אבל בעיקר, זה כלי שמעניין משום שהוא מציע אלטרנטיבה לטיפול בהפרעות נפשיות נפוצות כמו דיכאון וחרדה ללא שימוש בכדורים פסיכיאטריים. משהו שלא הוכח עדיין שיש לזה יכולת לעשות. 

אבל היי – אנחנו בכלל באנו לדבר על הקשר של תדרים בינוראלים למדיטציה!

 

טונים בינוראלים עוזרים לי לעשות מדיטציה?

כלל האצבע של כל התחום הזה הוא שאין דבר אחד שיעבוד בשביל כולם. אני מתנסה עם טונים בינוראלים כבר יותר משנתיים ואע"פ שלא תמיד זה עזר לי והשפיע – הרבה פעמים זה כן. לא בטוח שתהיה לכם חוויה דומה, לטוב או לרע (אולי עליכם זה ישפיע בטירוף, מי יודע?). אני רק יודע להגיד על עצמי שאני מאוד רגיש לסאונד והוא מאוד משפיע עליי גופנית ביחס לאנשים אחרים. למשל כשאני שומע אנשים מדברים מרחוק או חלש זה ממש יכול לעשות לי עור ברווז, זה הרמה. 

החוויה שלי התחילה מלהאזין לכמה קטעים כאלו ביוטיוב, יש בערך אינסוף קטעים שם ובערך לכל מטרה אפשרית מטיהור צ'קרות ליציאה מהגוף וכמובן שמדובר על גיבובים של שטויות שנועדו למשוך קליקים. בגלל שתדרים בינוראלים מבוססים על עיקרון די פשוט אז פחות או יותר כל בן אדם עם ידע בסיסי בתוכנות סאונד יכול לייצר קטעים כאלו. האפקט לא היה מטורף אבל בהחלט מורגש, הרגשתי שבלי לנסות בכלל זה עזר לי לחוש הרפייה עמוקה בגוף וזה סקרן אותי. סקרן אותי מה הפוטנציאל בתחום הזה?

כשחקרתי עוד על הנושא הבנתי שעם הזמן התחום הזה השתכלל וגילו עוד סוגים של מניפולציות יותר מורכבות שאפשר לעשות עם סאונד כדי להעמיק ולשפר את ההשפעה שלו על מי שמקשיב. 

האפקטים האלו דורשים כבר יכולות יותר מקצועיות ביצירת סאונד אז על מנת לקבל קטעי "פרימיום" כאלו צריך לרכוש אותם. לא מדובר בדברים יקרים במיוחד. אחרי בדיקה והשוואה בין כמה מקומות החלטתי ללכת על קטעים של חברה חדשה יחסית בשם IAWAKE שמתעסקת ביצירת סאונד ייעודי למי שעוסק במדיטציה וריפוי פנימי. 

היה לי כסף, ורציתי לחקור את העניין לעומק אז רכשתי מגוון רחב של קטעים נפרדים וגם את חבילת המדיטציה שלהם

כל מה שקניתי היה בעל אפקט משמעותי מאוד בהתחלה, אבל חבילת המדיטציה הייתה משהו אחר לגמרי.

מצאתי את עצמי יושב, עוצם עיניים ופשוט מקשיב לצלילי הגשם באוזניות ולאט לאט מתחיל לחוות אקסטזות עמוקות בכל הגוף, הייתה תחושה שהזכירה לי התעוררות קונדליני שחוויתי בריטריט מדיטציה בעבר. בראש עברה לי המחשבה "מצאתי! יש דרך להתקדם בתהליך הרוחני במינימום מאמץ והשקעה!".

במשך שלושה ימים הרגשתי לא פחות מהאיש הכי מואר בסביבה וגלי אנרגיה חמים והתקפי צחוק ליוו את יומיום שלי. אבל אז… זה נגמר. זה לא עבד יותר. זה המשיך להשפיע באופן עדין אבל ממש לא באותו האופן שזה השפיע אז. מאז עדיין בשעות הלילה יש לזה אפקט יותר עוצמתי עליי, אם אני מקשיב לקטעים מסויימים בלילה אני יכול להתקשות להירדם כי גלי אנרגיה בגוף כל הזמן מעוררים אותי. זה מאוד נעים אבל גם לא מאפשר לי לישון כמו שצריך בלילה. 

יצא לי גם לחלוק את הקטעים האלו עם חברים, משפחה ובנות זוג ועל כולם זה השפיע בצורה מאוד מיטיבה, אבל לא כמוני. 

הבנתי שכן מדובר בטכנולוגיה שמשפיעה,  אבל באופן משתנה ושיש כל מיני גורמים שיכולים להשפיע. גם גורמים שנמצאים בשליטתי וגם שלא. 

מה משפיע על איך שזה ישפיע?

מי שיצא לו ללכת למסיבת טראנס בחיים יודע איך ההתמסרות למוזיקה יכולה להשפיע על המצב הנפשי. רגע אחד אתה עומד בצד ורק מקשיב קצת וברגע אחר הטראנס יכול לסחוף אותך לפלואו ואתה תרקוד באטרף פתאום לכמה זמן, יש ממש תחושה כאילו "השתלט עליך כוח חיצוני". עקרון ההתמסרות הזה תקף גם כשמקשיבים לתדרים בינוראלים, רק שבמקרה הזה צריך להיות במצב יותר מדיטטיבי, שקט ופתוח כדי לאפשר לתדרים האלו "לסחוף" את המוח שלך. 

אם תשבו ולא תנסו להרפות תוך כדי ולהתרכז בצלילים האפקט שתקבלו יהיה חלקי. אפשר גם לגמרי לבטל את ההשפעה באופן מודע אם  מחליטים להתעסק במשהו אחר תוך כדי. 

בנוסף לזה, גם האמונות שלכם לגבי הטכנולוגיה הזאת ישפיעו, אם תבואו קטני אמונה – לא תסכימו להתמסר מספיק וזה לא יעבוד. אם תרצו ממש שזה ישפיע ותהיו נואשים אתם עלולים ליפול ל"אפקט פלסיבו" קצר בו תשכנעו את עצמכם שזה עושה עבורכם דברים מדהימים ואז זה יגמר (זה די מזכיר לי את מה שאני חוויתי, לא יכול להגיד לכם בוודאות שזה לא מה שקרה לי גם :)) 

לגבי השפעות לטווח רחוק עוד יותר קשה לי להגיד. זה מרגיש לי שהאפקט של זה מתגבר ושככל שעובר הזמן יותר ויותר קל לי לגשת למצבי התודעה הרגועים והעירניים שהטונים הבינוראלים האלו עוזרים לי לחוות. אולי זה בגלל שככל שעובר הזמן אני גם משתפר ביכולת שלי להתמסר לאותם תדרים ולהאזין להם ללא הסחות דעת שעולות מתוכי. בין אם זה בגלל יכולות ההתמסרות שלי או האיכויות של הטכנולוגיה הזאת, אני מוצא ששימוש עקבי בטכנולוגיה הזאת מאוד מועיל לי.

תדרים או טונים בינוראלים כ"טכנו-בוסט"

אני חייב להוסיף עוד כמה מילים על הקונספט הזה של "טכנו-בוסט" כתחלופה לקונספט של "מעקף רוחני". 

יש גישה רווחת במעגלים רוחניים שונים שהשימוש בכלי עזר חיצוניים כמו טכנולוגיה או חומרים פסיכדליים הוא מעקף רוחני. בגלל שכלים כאלו מאפשרים "רק" גישה זמנית (ובגלל שהיא זמנית אז היא גם חסרת ערך) למצבי תודעה שהאדם לא מסוגל ליישם בחייו ולכן הם מהווים רק אסקפיזם מחווית החיים הנורמטיבית ושהרצון להגיע לאותם מצבי תודעה גבוהים יותר מבוסס על רצון אגואי חסר סבלנות ואיפוק. 

מי שלא מוכל ללכת את הדרך בסבלנות, הוא רמאי. זה הסלוגן. 
זו בעיניי גישה מעוותת ומטופשת מאוד. 

הרעיון שצריך "להרוויח" (דרך תרגול סזיפי, רק דרך שימוש במשאבים הפנימיים שלנו ובהתמדה) מצבי תודעה גבוהים יותר הוא בעיניי הרעיון האגואי, הרבה יותר מאשר הרצון לחוות אותם בכל דרך שרק אפשר. 

אני עוד מתכוון לכתוב על זה מאמר שלם אבל בינתיים רק אגיד את זה: לא קל לחוות מצבי תודעה מיסטיים, בייחוד לא עבור האדם הממוצע. גישות נוקשות ומיושנות כאלו יוצרות עוד יותר ריחוק בינו לבין אותם מצבים, שיכולים להוות תזכורת עוצמתית עבורו לטבע הרוחני שלו ולספק לו מוטיבציה עמוקה להמשיך בדרך הרוחנית, הרבה יותר מאשר לקרוא בספרות הרוחנית. 
במילים אחרות: אקסטזה פנימית אחת שווה יותר מ300 ספרים על אלוהים, באחריות. 

כל עוד האדם ממשיך לצעוד בדרך הרוחנית הסזיפית ביומיום ומנסה ליישם עד כמה שיכול את התובנות שרוכש מאותם מצבי תודעה גבוהים יותר, אין שום מעקף רוחני ושום רמאות. מדובר פשוט על דרך יעילה יותר. 

ו.. אין מה לעשות, מישהו צריך להגיד את זה: לתרגל מדיטציה בלבד זה לא דרך יעילה להתפתחות רוחנית לרוב האנשים. לכן, כל כלי עזר שמסוגל לעזור לאדם הממוצע להפיק יותר עומק מהתרגול הוא מבורך. 

זה בדיוק מה שתדרים בינוראלים יכולים לעשות עבורכם. הם ממש לא יעשו מדיטציה עבורכם! אבל הם כן יכולים לעזור לכם להסיר מחסומים וקשיים נפוצים שיעזרו למי שמתרגל ברצינות לחוות תוצאות עמוקות יותר. 

אם זה יכול לעזור למי שסובל מסטרס באופן קבוע להרגע במשך התרגול או למי שסובל מעייפות או הפרעות בשינה להצליח לתרגל מתוך עירנות, זה עושה עבודה מדהימה בעיניי. 

איפה אפשר לנסות את זה?

קטעים בסיסיים אפשר לנסות בחינם ביוטיוב כדי לבחון אם בכלל יש איזשהי השפעה עליכם.  פשוט מחפשים "Binaural Beats" ומיד תחשפו לכמויות תוכן של זה ולכל הכותרות קליק בייט שיש לסרטונים האלו. 

פשוט תזכרו שיש קטעים שמשפיעים על תדרים נמוכים שירגיעו אתכם ויש קטעים שמשפיעים על תדרים גבוהים והם יעוררו אתכם. 

אח"כ אני מציע להתנסות במאגר של הקטעים בתשלום שיש באתר של IAWAKE (יש שם גם כמה "טעימות"(כ-10 דק) מהקטעים שהם מפיקים כדי להתנסות אבל בגלל שתהליך ההשפעה הראשונית על המוח לוקח אזור ה7-8 דקות אז מן הסתם אתם לא תרגישו משהו במיוחד מהטעימות הללו):

  •  Deep Delta – להרפייה עמוקה מאוד, עזרה עם בעיות שינה והתמודדות עם סטרס כרוני. 
  • Theta Joy – להעמקת חווית המדיטציה ובמיוחד תרגולי נשימה. 
  • Strong Medicine – למדיטציה יותר שקטה והרפייה עמוקה יחד עם עירנות. 
  • Journeys to the Depth of the Soul – ביטים בינוראלים בליווי הוראות תרגול מדיטציה במטרה ליצור הצצות למצבי תודעה גבוהים יותר. 

IAWAKE גם יצרו אפליקציה שמתקשרת דרך ענן לחשבון שאתם פותחים אצליהם באתר ככה שכל קטע שתרכשו אצליהם יופיע אוטומטית באפליקציה שלכם ואז תוכלו לנגן אותו מהפלאפון בנוחות בלי להעביר שום דבר ולהסתבך. הם הפכו את זה למאוד נגיש ונוח. 

עוד כמה חברות שמציעות תדרים או טונים בינוראלים שתוכלו להשוות: HEMISYNC, HOLOSYNC, ZENHARMONICS.

תדרים או טונים בינוראלים של IAWAKE: ההמלצה שלי ו-20% הנחה שלכם

אם זה עוד לא ברור אז אפתח בגילוי נאות: אני פניתי לחברת IAWAKE וסיפרתי שיש לי בלוג ושאני יכול לפרסם אותם בו והם מציעים לי תמורה עבור מכירות שהם יבצעו דרך לקוחות שיגיעו דרכי. יאמר לזכותי שאני באמת מאמין באפקטיביות של הקטעים שלהם ביחס לחברות אחרות, בנוחות השימוש באפליקציה ובמחירים שלהם. אני באמת מאמין שהם יכולים לעזור לכם לשפר את התרגול. 

כל קנייה שלכם דרכי לא תעלה לכם יותר. אתם תקבלו 20% הנחה ואני אקבל % מסויים מהמכירה. באופן הזה כולם מרוויחים. ראו את זה כתרומתכם גם עבורי ועבור התוכן הזה שדורש ממני המון מחקר וכתיבה שאני לא מקבל עליו כסף. 

כדי לקבל הנחה של 20% ברכישת חבילת המדיטציה המלאה שלהם (שכוללת קטעים לכל ספקטרום התדרים שתרצו החל מ0.001 הרץ ועד ל100 הרץ!) אתם צריכים למלא את קוד הקופון הזה בקופה: PMP3NOW20

כדי לקבל הנחה של 20% על מגוון הקטעים האחרים שיש להם באתר, אתם צריכים להכניס את קוד הקופון הזה בקופה: IAWAKEMEDITATE20

מי שמעוניין להתנסות בחינם עם כמה מהקטעים שהם מייצרים יכול לעשות את זה דרך הרשמה בלינק הזה. הם מציעים למי שנרשם מכאן 20 דקות מתוך חבילת המדיטציה שלהם אז שווה להתנסות. 

עוד כמה טיפים והמלצות להמשך הדרך

קודם כל חשוב שתבואו עם ציפיות הולמות, לא מדובר בפתרון קסמים להכל ובמשהו שיעשה את כל העבודה עבורכם. תעיפו את הרעיון השיווקי הזה מהראש שלכם. בואו ממקום שסקרן לראות איך האמצעי הזה יגרום לתרגול שלכם להפוך לעמוק יותר ומגוון יותר. אין טעם לבוא במחשבה שזה יעשה את זה בשבילכם, אין שום סיכוי שזה יקרה. המדע רחוק שנות אור מלהבין איך לעשות מדיטציה עבור האדם. 

תנסו להשתמש בזה בשעות שונות במהלך היום. אני למשל מוצא שהאפקט של ביטים בינוראלים בתדרים נמוכים מתעצם כשאני משתמש בזה בשעות יותר מאוחרות ביום. 

תנסו גם לגוון עם התנוחה בה אתם יושבים או שוכבים ותנסו גם לשמוע את הביטים בינוראלים האלו בחדר חשוך לחלוטין. 

דבר אחרון, אל תחשבו שבזה מסתיים תחום ההשפעה המוחית. הוא הרבה יותר עמוק ממה שהצגתי כאן ובעתיד אני אשתף על מכשיר טכנולוגי אפילו משוכלל ואינטנסיבי יותר שאני מתנסה איתו עכשיו והוא נראה מבטיח מאוד בתור "טכנו-בוסט" לתרגול שלי.  אבל את כל הפרטים עליו, בהמשך 🙂

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *